4η Εβδομάδα Απριλίου 2025

 

Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή

ΘΕΜΑ : Πρόσκληση για προσκόμιση δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου

Ερώτηση :

Καλημέρα σας.

Μια διευκρίνιση όσον αφορά στην πρόσκληση υποβολής δικαιολογητικών προσωρινού αναδόχου σε διαγωνισμό έργου θα ήθελα.

  • Την πρόσκληση την κάνει η ΕΔ ή τεχνική υπηρεσία του Δήμου;
  • Είμαι πρόεδρος σε ΕΔ άλλου φορέα (Δήμος) και μου ζητούν να κάνω εγώ την πρόσκληση υποβολής των δικαιολογητικών.
  • Στην δική μου υπηρεσία, μετά την έγκριση του 1ου πρακτικό του διαγωνισμού από το ΔΣ, η ΤΥ κάνει και την πρόσκληση υποβολής των δικαιολογητικών και μετά καλεί την ΕΔ να τα ελέγξει.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

 

Απάντηση:

Σαφέστατα. Είναι όπως ακριβώς τα λέτε.

Σύμφωνα με την παρ.1 Άρθρου 103 («Πρόσκληση για υποβολή δικαιολογητικών»), όπως διαμορφώθηκε ως άνω με το άρθρο 43 Ν.4782/2021:

«Μετά από την αξιολόγηση των προσφορών, η αναθέτουσα αρχή ειδοποιεί εγγράφως τον προσφέροντα, στον οποίο πρόκειται να γίνει η κατακύρωση («προσωρινό ανάδοχο»), να υποβάλει εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής έγγραφης ειδοποίησης σε αυτόν, τα αποδεικτικά έγγραφα νομιμοποίησης και τα πρωτότυπα ή αντίγραφα που εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 2690/1999 (Α` 74), όλων των δικαιολογητικών του άρθρου 80, όπως καθορίζονται ειδικότερα στα έγγραφα της σύμβασης, ως αποδεικτικά στοιχεία για τη μη συνδρομή

  • των λόγων αποκλεισμού των άρθρων 73, περί λόγων αποκλεισμού, και
  • 74, περί αποκλεισμού οικονομικού φορέα από δημόσιες συμβάσεις, καθώς και
  • για την πλήρωση των κριτηρίων ποιοτικής επιλογής των άρθρων 75 έως 78.

Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται στην αναθέτουσα αρχή μέσω του ΕΣΗΔΗΣ.»

Με την παρ. 2 Άρθρου 103 επανέρχεται η υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής να καλεί τον προσωρινό ανάδοχο τόσο προς παροχή διευκρινίσεων επί των ήδη υποβληθέντων δικαιολογητικών, όσο και προς συμπλήρωση τυχόν ελλειπόντων δικαιολογητικών, η οποία είχε καταργηθεί με την τροποποίηση του ν 4605/2019. (Γνώμη Α-45 ΕΑΑΔΗΣΥ)

Σχετικά links dimosies-symvaseis.gr:

ΙΑ.1.1 Το άρθρο 103 του Ν.4412/2016

https://dimosies-symvaseis.gr/index.php/anathesi-dimosion-ergon-meleton/725-kefalaio-ia-katakyrosi-kai-synapsi-symvasis/ia-1-symplirosi-dikaiologitikon-katakyrosis/ia-1-1-to-arthro-103-tou-n-4412-2016

ΙΑ.1.2 Γνώμη ΕΑΑΔΗΣΥ

https://dimosies-symvaseis.gr/index.php/anathesi-dimosion-ergon-meleton/726-kefalaio-ia-katakyrosi-kai-synapsi-symvasis/ia-1-symplirosi-dikaiologitikon-katakyrosis/ia-1-2-gnomi-eaadisy

ΙΑ.1.3 Σχετική Νομολογία

https://dimosies-symvaseis.gr/index.php/anathesi-dimosion-ergon-meleton/727-kefalaio-ia-katakyrosi-kai-synapsi-symvasis/ia-1-symplirosi-dikaiologitikon-katakyrosis/ia-1-3-sxetiki-nomologia

Ι.5 Συμπλήρωση - αποσαφήνιση πληροφοριών και δικαιολογητικών

https://dimosies-symvaseis.gr/index.php/anathesi-dimosion-ergon-meleton/708-kefalaio-i-aposfragisi-prosforon

 

 

Νομολογία

Νομολογία περί Ποινικών ρητρών για παραβίαση προθεσμιών

 

3882/2014 ΣΤΕ

Έργα ΟΤΑ. Μπορεί να παραταθεί η προθεσμία και όταν η καθυστέρηση οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου, οπότε και εγκρίνεται χωρίς αναθεώρηση για το σύνολο ή μέρος των υπολειπομένων εργασιών. Οι ποινικές ρήτρες επιβάλλονται λόγω υπαίτιας υπέρβασης της συνολικής προθεσμίας ή σε περίπτωση που έχει εγκριθεί παράταση χωρίς αναθεώρηση για το σύνολο των υπολειπομένων εργασιών. Για την επιβολή της ποινικής ρήτρας δεν απαιτείται η σύνταξη πίνακα διαχωρισμού εργασιών. Το ποσό της αναθεώρησης που συνυπολογίστηκε προκειμένου να εξευρεθεί η μέση ημερήσια αξία του έργου και, εν συνεχεία, το ύψος της ποινικής ρήτρας, αντιστοιχεί στην κατ’ άρθρ. 10 παρ. 1 του ν. 1418/1984 τριμηνιαία αναθεώρηση, η οποία αποτελεί μέρος του εργολαβικού ανταλλάγματος, και όχι σε αυτήν που τυχόν χώρησε συνεπεία χορηγήσεως παρατάσεως της προθεσμίας εκτελέσεως της συμβάσεως. Δεν συνυπολογίζεται ο Φ.Π.Α. Μερικά δεκτή η αναίρεση (αναιρεί εν μέρει την αριθμ. 73/2008 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Χανίων).

3114/2011 ΣΤΕ

Δημόσια έργα. Έγκριση της παράτασης περάτωσης του έργου και όταν η καθυστέρηση οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου, αλλά χωρίς αναθεώρηση. Πότε επιβάλλονται ποινικές ρήτρες. Η επίδικη ποινική ρήτρα επιβλήθηκε με πράξη της ΔΥ, επί της οποίας εκδόθηκε πράξη του ΓΓΠ. Η ανάδοχος μπορούσε να προβάλει κατά της τελευταίας πράξης αυτοτελείς λόγους σχετικά με την επιβολή της ποινικής ρήτρας και εσφαλμένα κρίθηκε ότι το ζήτημα αυτό είχε κριθεί οριστικά με την πράξη περί εγκρίσεως παρατάσεως. Αντίθετη μειοψηφία. Δεκτή η αναίρεση (αναιρεί την υπ΄ αριθμ. 784/2004 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά).

205/2008 ΣΤΕ

Δημόσια έργα. Αναθεώρηση των συμβατικών τιμών, με αναγωγή σε αντίστοιχες τιμές κάθε αναθεωρητικής περιόδου. Στους παράγοντες διαμόρφωσης των βασικών τιμών περιλαμβάνονται και οι επιβαρύνσεις των τιμών, όπως οι φόροι και τα τέλη, που ισχύουν κάθε φορά. Στα δημόσια έργα, στα οποία η προσφορά υποβλήθηκε πριν την 1/1/1987, συνυπολογίζονται στις τιμές του χρόνου εκκίνησης ο ΦΚΕ, τα τέλη χαρτοσήμου και αν ακόμα το έργο εκτελείται μετά την 1/1/1987. Στην τιμή της αναθεωρητικής περιόδου δεν συνυπολογίζεται ο ΦΠΑ. Αντίθετη μειοψηφία. Αν πρόκειται για σύμβαση που καταρτίστηκε ύστερα από δημοπρασία, ως χρόνος εκκίνησης ορίζεται το ημερολογιακό εξάμηνο μέσα στο οποίο υποβλήθηκε η προσφορά. Απορρίπτεται η αναίρεση για παραβίαση ουσιαστικού δικαίου (επικυρώνει την αριθμ. 3846/1996 ΔΕφΑθ).