Ε.2.3.1 Δυνατότητα ευχέρειας ΑΑ ως προς την επιλογή απαιτήσεων κύκλου εργασιών
ΕλΣυν Τμ.7 Απόφαση 2064/21
Σε δεόντως αιτιολογημένες εξαιρετικές περιστάσεις (αυξημένη επικινδυνότητα εκτέλεσης σύμβασης, κρίσιμη σημασία της έγκαιρης και άρτιας εκτέλεσής της) οι αναθέτουσες αρχές διαθέτουν μεγάλη διακριτική ευχέρεια να αποφασίσουν αυτόνομα αν είναι σκόπιμο και κατάλληλο να προβλεφθούν υψηλότερες ελάχιστες απαιτήσεις κύκλου εργασιών, εφόσον είναι συναφές και ανάλογο με το αντικείμενο της σύμβασης, οι δε βασικοί λόγοι της επιλογής τους αυτής πρέπει να αναφέρονται στα έγγραφα της σύμβασης ή στη χωριστή έκθεση που προβλέπει το άρθρο 341 του ν.4412/2016. Η πλημμέλεια διαφορετικών πληροφοριών της δημοσιευθείσας στην ΕΕΕΕ περίληψης της διακήρυξης αναφορικά με το κριτήριο της απαιτούμενης οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας των συμμετεχόντων οικονομικών φορέων, κρίνεται μη ουσιώδης.
ΕλΣυν Τμ.7 Απόφαση 457/2048 Τμήμα VI
Με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (E.A.A.ΔΗ.ΣΥ.) εξουσιοδοτείται να εκδίδει πρότυπα τεύχη διακηρύξεων διαγωνισμών δημοσίων έργων. Τα πρότυπα τεύχη έχουν κανονιστική ισχύ και συνεπώς οι αναφερόμενοι σε αυτά όροι, εφόσον είναι σύμφωνοι με το νόμο, έχουν δεσμευτική ισχύ έναντι των αναθετουσών αρχών, υπό την έννοια ότι δεν καταλείπεται διακριτική ευχέρεια σε αυτές να αφίστανται του περιεχομένου των όρων που προβλέπονται σε αυτά. Δυνατότητα παρέκκλισης από τον ως άνω κανόνα παρέχεται στις αναθέτουσες αρχές με τη διάταξη του άρθρου 53 παρ. 7 β΄ του ν. 4412/2016, που ορίζει ότι είναι δυνατόν να προστίθενται στη διακήρυξη επιπλέον όροι, πέραν των προβλεπομένων στα πρότυπα τεύχη, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Γενικής Γραμματείας Υποδομών.
Ωστόσο, στο πρότυπο τεύχος διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων έργων άνω των ορίων του ν. 4412/2016, που είχε εκδοθεί από την Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ. και διέπει την υπό κρίση διαδικασία διαγωνισμού (βλ. Παράρτημα Α της 182/2016 Απόφασης της Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ., ΦΕΚ Β΄ 4269/30.12.2016),
- δεν προβλέπονται συγκεκριμένα κριτήρια οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας των οικονομικών φορέων,
- αντιθέτως το σημείο 22.Γ του πρότυπου τεύχους, με τίτλο «Οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια», είναι ασυμπλήρωτο. Το κενό δε σημείο αυτό (22.Γ) συμπληρώνεται από την αναθέτουσα αρχή με απαιτήσεις οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 75 παρ. 1 και 3 του ν. 4412/2016, χωρίς να απαιτείται προς τούτο απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κατά το άρθρο 53 παρ. 7 β΄ του ίδιου νόμου, αφού δεν πρόκειται για προσθήκη επιπλέον όρου.
- Ειδικότερα, κατά τη συμπλήρωση του σημείου 22.Γ του πρότυπου τεύχους με απαιτήσεις οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, σύμφωνα με τα ανωτέρω, η αναθέτουσα αρχή μπορεί, μεταξύ άλλων, να επιβάλλει την απαίτηση οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς να έχουν έναν ορισμένο ελάχιστο ετήσιο κύκλο εργασιών, ο οποίος να μην υπερβαίνει το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης (βλ. άρθρο 75 παρ. 3 του ν. 4412/2016). Ανακαλεί την 529/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.