Πράξη 151/2019 Κλιμ. Τμ. 7 ΕλΣυνΠράξη 151/2019 Κλιμ. Τμ. 7 ΕλΣυν

Καταβολή σε ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Αναπτυξιακή ΧΧΧ – Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία Ο.Τ.Α.» πρόσθετων δαπανών διοίκησης. Η επίμαχη σύμβαση εγκαθιδρύει πραγματική συνεργασία μεταξύ των φορέων για την εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος συνίσταται στην ανάπτυξη του Δήμου δια της κατασκευής των εν λόγω πολιτιστικών και αθλητικών υποδομών και, ως εκ τούτου, εντάσσεται τόσο στις αρμοδιότητες του Δήμου όσο και στους καταστατικούς σκοπούς της άνω αναπτυξιακής εταιρείας. Εξάλλου, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι το 99% των τιμολογήσεών της αφορά στην παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης σε Ο.Τ.Α. και, ως εκ τούτου, καταδεικνύεται ότι η εταιρεία αυτή εκτελεί στην ελεύθερη αγορά λιγότερο από το 20% των δραστηριοτήτων που αφορά η επίμαχη συνεργασία. Συνεπώς, πληρούνται οι οριζόμενες στις παρ. 4 και 6 περ. γ και στ ν. 4412/2016 προϋποθέσεις για την εξαίρεση της σύμβασης αυτής από το πεδίο εφαρμογής του Βιβλίου Ι του νόμου αυτού και ειδικότερα από το ρυθμιστικό πεδίο των άρθρων 117 και 118, που προβλέπουν τη διενέργεια συνοπτικού διαγωνισμού. Νόμιμη δαπάνη.Πράξη 19/2019 Κλιμ. Τμ. 7 Στην σύμβαση έχουν συμβληθεί αποκλειστικώς αναθέτουσες αρχές - η Περιφέρεια, ο Δήμος και η Δημοτική Α.Ε. - και δεν συμμετέχουν ιδιώτες, η σύμβαση αυτή αποβλέπει στη συνεργατική  ανάπτυξη των δημόσιων υποδομών στην κοινή, για όλα τα μέρη, γεωγραφική περιοχή ευθύνης τους, και  με την υλοποίηση της εν λόγω συνεργασίας, προδήλως εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος, καθώς και ότι η Α.Ε., η μόνη, δηλαδή, από τους συμβαλλομένους για την οποία θα μπορούσε να εγερθεί σχετικό ζήτημα, εκτελεί στην ελεύθερη αγορά λιγότερο από το 20% των δραστηριοτήτων της, συντρέχουν εν προκειμένω όλες οι τασσόμενες από την παρ. 4 του άρθρου 12 του ν. 4412/2016 προϋποθέσεις για την εξαίρεση της συγκεκριμένης σύμβασης από την υποχρέωση της προηγούμενης διενέργειας διαγωνισμού για τη σύναψή της. Ανακαλεί την 82/2019 Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο VII Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι η σύμβαση δεν εμπίπτει σε κάποια από τις αναφερόμενες στο άρθρο 12 του ν. 4412/2016 ιδιαίτερες κατηγορίες συμβάσεων
Απόφαση 903/2018 Τμ. Μείζονος- Επταμελούς Σύνθεσης Αναθεωρείται η 526/2018 απόφαση του VI Τμήματος του Ελ. Συν. Δοθέντος ότι υφίσταται ιδιαίτερος εσωτερικός σύνδεσμος μεταξύ του Δήμου και της Ανώνυμης Αναπτυξιακής Εταιρίας Α.Ε., καθόσον συντρέχουν οι  προϋποθέσεις για τη σύναψη «ενδοϋπηρεσιακής (in-house) ανάθεσης» (άρθρο 16 παρ. 1 ν. 4413/2016), η ελεγχόμενη σύμβαση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ως άνω διάταξης, ανεξαρτήτως αν μέρος του αντικειμένου της θα ανατεθεί από την ως άνω εταιρία σε υπεργολάβους. Η παραχώρηση των ελεγχόμενων υπηρεσιών δεν συνιστά μέσο καταστρατήγησης των διατάξεων περί σύναψης δημοσίων συμβάσεων, δεδομένου ότι, η εταιρία αυτή οφείλει σε κάθε περίπτωση κατά τις συναλλαγές της με τρίτους, οι οποίες είναι αναγκαίες για την άσκηση των δραστηριοτήτων που της ανατίθενται με την ελεγχόμενη σύμβαση, να τηρεί τις διατάξεις περί σύναψης δημοσίων συμβάσεων, εφόσον υπερβαίνουν το αντίστοιχο ποσοτικό όριο, πέραν του ότι, εν προκειμένω, μικρό μόνο μέρος των παραχωρούμενων υπηρεσιών πρόκειται να ανατεθεί σε υπεργολάβους. Περαιτέρω, η διαχείριση της λειτουργίας του εν λόγω υπόγειου χώρου στάθμευσης επιτρέπεται να παραχωρηθεί σε αναπτυξιακή εταιρεία Ο.Τ.Α., ενώ εμπίπτει στους κύριους καταστατικούς σκοπούς της ως άνω εταιρείας η εκτέλεση του κυρίου αντικειμένου της σύμβασης. Με την ελεγχόμενη δε σύμβαση, ο Δήμος επιδιώκει την εκπλήρωση του ανατεθειμένου από το νόμο δημόσιου σκοπού με δικά του κατ’ ουσίαν διοικητικά, τεχνικά και λοιπά μέσα, δοθέντος ότι η ως άνω εταιρία ανήκει στο Δήμο σε ποσοστό πλέον του 99%, ενώ ευλόγως αναθέτει τη συγκεκριμένη εμπορική δραστηριότητα στον επιχειρησιακό βραχίονα του Δήμου, που είναι η αναπτυξιακή του ανώνυμη εταιρεία. Συνεπώς, νομίμως μπορεί να συναφθεί η ελεγχόμενη σύμβαση με το ως άνω περιεχόμενο μεταξύ του Δήμου και της εταιρείας αυτής.
Απόφαση 1309/2018 Τμ. Μείζονος- Επταμελούς Σύνθεσης Αναθεωρείται η 607/2018 απόφαση του VI Τμήματος του Ελ. Συν. διότι, δοθέντος ότι υφίσταται ιδιαίτερος εσωτερικός σύνδεσμος μεταξύ του Δήμου και του «Κέντρου Δια Βίου Μάθησης ΑΕ ΟΤΑ», καθόσον εν προκειμένω συντρέχουν οι ρητώς καθοριζόμενες στην παρ. 1 του άρθρου 12 ν. 4412/2016 τρεις προϋποθέσεις για τη σύναψη «ενδοϋπηρεσιακής (in-house) ανάθεσης», η ελεγχόμενη σύμβαση εμπίπτει κατ’ αρχήν στο πεδίο εφαρμογής της ως άνω διάταξης. Περαιτέρω, η πρόσληψη προσωπικού αφορά την εκτέλεση μέρους μόνο των υποχρεώσεων, τις οποίες η δημοτική επιχείρηση, στο πλαίσιο σύναψης της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, αναλαμβάνει, όπως περιγράφονται στο άρθρο 5 αυτής, ως εκ τούτου δεν προκύπτει αδυναμία της να εκτελέσει συνολικά τη σύμβαση με ίδια μέσα. Επιπλέον, το γεγονός ότι ο Δήμος καταβάλλει τις αποδοχές του προσωπικού αυτού δεν αναιρεί το χαρακτήρα της οικείας σύμβασης, ως ενδοϋπηρεσιακής και προγραμματικής σύμβασης, δεδομένου ότι αποτελεί μέρος των υποχρεώσεών του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της σύμβασης και των υποχρεώσεων καθενός από τα συμβαλλόμενα μέρη. Κατά συνέπεια, η επίμαχη σύμβαση δεν λειτουργεί ως μέσο καταστρατήγησης των διατάξεων περί σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Εξάλλου, με την ελεγχόμενη σύμβαση ο Δήμος επιδιώκει την εκπλήρωση του δημόσιου σκοπού, που συνιστά αντικείμενό της, με δικά του κατ’ ουσία διοικητικά, τεχνικά και λοιπά μέσα, δοθέντος ότι η ανωτέρω επιχείρηση ανήκει στο Δήμο σε ποσοστό 100% και κατά συνέπεια ευλόγως αναθέτει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα στον επιχειρησιακό φορέα του Δήμου, που είναι η δημοτική του επιχείρηση, στους καταστατικούς σκοπούς της οποίας περιλαμβάνεται η παροχή υπηρεσιών τέτοιας μορφής, έχοντας δε και χρηματικό όφελος σε σχέση με την περίπτωση που θα ανέθετε τις υπηρεσίες αυτές σε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα, εφόσον με την παρούσα προγραμματική σύμβαση ο Δήμος επιβαρύνεται μόνο με τα έξοδα των αποδοχών του προσλαμβανόμενου προσωπικού και δεν προβλέπεται αμοιβή στην επιχείρηση για τις παρεχόμενες από αυτή υπηρεσίες, όπως θα συνέβαινε αν οι υπηρεσίες αυτές είχαν ανατεθεί σε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα. Εκ των ανωτέρω, προκύπτει ότι πρόκειται επιπλέον για γνήσια προγραμματική σύμβαση (άρθρο 100 ν. 3852/2010), διότι όπως συνάγεται από τις περιγραφόμενες για έκαστο των συμβαλλομένων μερών υποχρεώσεις στο άρθρο 5 του σχεδίου, τα συμβαλλόμενα μέρη μετέχουν ισόρροπα σε αυτή, εκκινούν από κοινή αφετηρία και συμπράττουν για την υλοποίηση του κοινά εξυπηρετούμενου κοινού σκοπού, ενώ συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις σύναψης προγραμματικής σύμβασης. 
Α.2.1.3 Aνάθεση επέκτασης φωτισμού από τον ΔΕΔΔΗΕ ΕλΣυν Κλιμ.Ε Πράξη 308/2017Η Κατασκευή σε συγκεκριμένες οδούς και κοινοχρήστους χώρους διάφορων δημοτικών ενοτήτων του Δήμου, νέου δικτύου ηλεκτροφωτισμού, καθώς και την επέκταση και βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου αποτελεί έργο.  Ειδικότερα,  προβλέπεται η εκτέλεση εργασιών καθαιρέσεως, εκσκαφών χάνδακα, κατασκευής βάσεως από σκυρόδεμα, κατασκευής φρεατίων διέλευσης και έλξης καλωδίων, τοποθέτησης και σύνδεσης σωλήνων προστασίας καλωδίων, τοποθέτησης αγωγών τροφοδοσίας εντός των σωλήνων, κατασκευής βάσης σκυροδέματος για το πίλαρ καθώς και τοποθέτησης χαλύβδινων ιστών. 
Α.2.2 Προγραμματικές Συμβάσεις 
Α.2.2.1 Προγραμματική σύμβαση πολιτιστικού σκοπούΕλΣυν Κλιμ.Ε Πράξη 731/2019 Προγραμματική σύμβαση με αντικείμενο «Μετατροπή του παλαιού Γυμνασίου - Λυκείου σε Πολιτιστικό Κέντρο». Κωλύεται η υπογραφή σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του Δήμου αποτελεί, ως εκ του αντικειμένου της, προγραμματική σύμβαση πολιτισμικής ανάπτυξης, καθόσον αποσκοπεί στην εκτέλεση έργου με πολιτιστικό χαρακτήρα και, ως εκ τούτου, για τη σύναψή της απαιτείται υποχρεωτικώς εκ του νόμου η συμμετοχή και της οικείας Περιφέρειας και του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Κατά παράβαση της διάταξης της παρ. 5 του άρθρου 100 του ν.3852/2010, η οποία είναι εν προκειμένω εφαρμοστέα ως ειδικότερη του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, στην υπό κρίση προγραμματική σύμβαση δεν μετέχουν ούτε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Επίσης, επισημαίνεται ότι για το ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο των προγραμματικών συμβάσεων, δεν περιλαμβάνεται στο υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης της εν λόγω σύμβασης (υλοποίησης του αντικειμένου της), στο οποίο πρέπει να περιέχεται λεπτομερής χρονικός προγραμματισμός των προβλεπόμενων στο πλαίσιο αυτής επί μέρους δράσεων και ενεργειών. ΕλΣυν Κλιμ. Ε Πράξη 764/2019Προγραμματική σύμβαση για την εκτέλεση του έργου «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ».Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας -Περιφερειακή Ενότητα ΧΧ, του Δήμου ΧΧ και του Αναγκαστικού Συνεταιρισμού ΧΧ, για την εκτέλεση του έργου «ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΧΧ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ». διότι κατά παράβαση της παρ. 5 του άρθρου 100 του ν.3852/2010, δεν περιλαμβάνεται στα συμβαλλόμενα μέρη το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού  (ήδη Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού), αν και τούτο πρέπει να συμμετέχει υποχρεωτικά σε προγραμματικές συμβάσεις πολιτισμικής ανάπτυξης, που έχουν ως αντικείμενο την ανέγερση χώρων πολιτισμικών λειτουργιών, όπως είναι τα μουσεία και, εν προκειμένω, το υπό ανέγερση κτήριο που θα στεγάσει το μουσείο έκθεσης και προβολής της ιστορίας του ΧΧ, καθώς και τη ζωντανή γνωριμία με το προϊόν και την παραγωγική του διαδικασία.