Τροποποίηση Σύμβασης Προμηθειών
Γνωμ/ση 103/2021 ΝΣΚ: Διενέργεια ελέγχου νομιμότητας του περιεχομένου του σχεδίου της Τροποποίησης Νο4 της Σύμβασης 001Α/2006, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (ΥΠΕΘΑ) και της εταιρείας με την επωνυμία «Ε…..ΑΒΕΕ».
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Τμήμα Δ΄) γνωμοδοτεί, ομόφωνα, ότι πρέπει να απόσχει από την έκδοση της κατ’ άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ. 284/1989 θετικής γνωμοδότησής του επί του εξεταζόμενου σχεδίου της Τροποποίησης Νο4 της Σύμβασης 001Α/2006, αφού με την εν λόγω Τροποποίηση, όπως αρμοδίως βεβαιώνεται, δεν προκαλείται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Γνωμ/ση 115/2020 ΝΣΚ: α) Αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ) του ν. 4412/2016, ώστε να τροποποιηθεί σύμβαση προμήθειας μεταξύ του YNANΠ και της αναδόχου εταιρείας, κατά τρόπο ώστε να είναι δυνατή η τμηματική παράδοση και παραλαβή του έργου και αντίστοιχα, η πληρωμή της αναδόχου, δεδομένου ότι, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το έργο μέχρι και τη Φάση Γ΄ και απομένει η εκτέλεση της Φάσης Δ΄, σύμφωνα με τη διακήρυξη, και β) αν δύναται η αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου να εκκινήσει τη διαδικασία παραλαβής των τριών πρώτων φάσεων της Σύμβασης και στη συνέχεια να καταβληθεί στην ανάδοχο το 80% του συμβατικού ποσού ή μέρος αυτού, χωρίς τμηματική αποδέσμευση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης που ήδη έχει κατατεθεί.
Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ) του ν. 4412/2016, ώστε να τροποποιηθεί κατάλληλα η Σύμβαση, κατά τρόπο ώστε να είναι δυνατή η τμηματική παράδοση και παραλαβή του έργου και συνακόλουθα η τμηματική πληρωμή της αναδόχου εταιρείας, δεδομένου ότι, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μέχρι και η Φάση Γ΄, απομένει δε η εκτέλεση της Φάσης Δ΄, και συνακόλουθα, η αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του Έργου δεν δύναται να εκκινήσει τη διαδικασία παραλαβής των τριών πρώτων φάσεων υλοποίησης της ανωτέρω σύμβασης και στη συνέχεια να καταβληθεί στην ανάδοχο το 80% του συμβατικού ποσού ή μέρος αυτού (ομόφωνα).
Γνωμ/ση 195/2020 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Νομιμότητα της 4ης τροποποίησης της σύμβασης 1/98 – Έκδοση γνωμοδότησης από το ΝΣΚ, σύμφωνα με το άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ. 284/1989».
Δεν απαιτείται η έκδοση γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 66 του π.δ. 284/1989, διότι με την επιδιωκόμενη 4η τροποποίηση της σύμβασης 1/98 μεταξύ της Πολεμικής Αεροπορίας και αλλοδαπής εταιρείας, δεν επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου (ομόφωνα).
Γνωμ/ση 66/2018 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις - Έκδοση θετικής γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ. για το Σχέδιο της 1ης Τροποποίησης της Σύμβασης προμήθειας 002Α/14».
Δεν απαιτείται η έκδοση γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ., σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 61 παρ.2 του ν. 3433/2006, επειδή δεν επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, για την 1η Τροποποίηση της Σύμβασης 002Α/14, και ειδικότερα για την τροποποίηση των άρθρων 2.2.4.1 και 2.2.6.1 της Σύμβασης. (ομόφ.)
Γνωμ/ση 93/2017 ΝΣΚ: «Γνωμοδότηση επί της 7ης τροποποίησης της Σύμβασης 016Α/03 μεταξύ του ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ και της γερμανικής εταιρίας με την εττωνυμία «KRAUSS MAFFEI WEGMANN GmbH KG»».
Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους παρέχει τη θετική γνωμοδότησή του, κατά το άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ/τος 284/1989, σχετικά με την 7η Τροποποίηση της 016Α/2003 Κύριας Σύμβασης Προμήθειας, διότι η υπογραφή της παρίσταται επαρκώς αιτιολογημένη ως προς την δι’ αυτής θεραπεία νόμιμου σκοπού δημοσίου συμφέροντος, δεδομένου ότι έχουν λήξει όλες οι εγγυήσεις των παραληφθέντων υλικών και δεν εκκρεμεί άλλη παράδοση συμβατικού υλικού, πλην των ανταλλακτικών της θέσης 261, συνολικής αξίας 113.883,48 ευρώ, την οποία το ΓΕΣ έχει καθορίσει σε αναλώσιμα, τα οποία δεν καλύπτονται από εγγύηση καλής λειτουργίας και λαμβανομένων υπόψη νεότερων στοιχείων που τέθηκαν υπόψη του ΝΣΚ, σχετικά με τις δυσμενείς επιπτώσεις που θα επέλθουν από την τυχόν μη υπογραφή της κατά τα άνω τροποποίησης (πλειοψηφία). Εκδόθηκε με παραπομπή από την 37/2017 γνωμ. του Στ΄ Τμήματος.
Γνωμ/ση 135/2015 ΝΣΚ: «Δυνατότητα ή μη τροποποίησης συμβάσεων προμήθειας φαρμάκων, που έχει συνάψει η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, ως προς τη χρονική διάρκεια ισχύος τους».
Όπως προκύπτει από το διδόμενο ιστορικό του ερωτήματος, είναι επιτρεπτή η τροποποίηση του συμβατικού όρου των ανωτέρω συμβάσεων προμήθειας ως προς τη χρονική διάρκειά τους, υπό τις αναφερόμενες προϋποθέσεις και διαδικασία. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 99/2014 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Τροποποίηση Σύμβασης προμήθειας».
Όπως προκύπτει από το διδόμενο ιστορικό του ερωτήματος, μη επερχομένης βλάβης στα συμφέροντα του Δημοσίου από την προτεινόμενη τροποποίηση της Σύμβασης, όπως βεβαιώνεται από την Υπηρεσία, το Ν.Σ.Κ. στερείται αρμοδιότητας να γνωμοδοτήσει κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του π.δ. 284/1989 επί του Σχεδίου της 3ης Τροποποίησης αυτής. (πλειοψ.)
Γνωμ/ση 203/2014 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Τροποποίηση όρων Σύμβασης Προμήθειας».
Εφ’ όσον η τροποποίηση όρων Σύμβασης Προμήθειας, αφορά στις περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 66 του π.δ. 284/1989 και η αρμόδια Υπηρεσία, κατά την ανέλεγκτη κρίση της, βεβαιώνει ότι δεν προκαλείται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Γνωμ/ση 338/2014 ΝΣΚ: «Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας ΥΕΘΑ, κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του π.δ. 284/1989».
Το Ν.Σ.Κ. στερείται αρμοδιότητας να γνωμοδοτήσει, κατ’ άρθρο 66 παρ. 2 του π.δ. 284/1989, επί του σχεδίου της προτεινόμενης υπ’ αριθ. 4 τροποποίησης της Σύμβασης 026Γ/2000, η οποία έχει ως αντικείμενο την αναβάθμιση 10 A/Φ M 2000 σε επίπεδο M 2000-5 και την απόκτηση 15 νέων A/Φ Μ 2000-5, με τον συναφή εξοπλισμό τους. Και τούτο διότι, ενόψει του δοθέντος από την ερωτώσα υπηρεσία ιστορικού, η εν λόγω τροποποίηση δεν επιφέρει βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 88/2013 ΝΣΚ: «Ανεπίτρεπτο τροποποιήσεως συμβάσεως προμήθειας των ενόπλων δυνάμεων, μετά την έγκριση της οριστικής παραλαβής των συμβατικών αντικειμένων με μειωμένη τιμή, λόγω της εκτροπής τους από τις τεχνικές προδιαγραφές – Διαδικασία εισπράξεως του οφειλομένου (λόγω της μειώσεως του τιμήματος) από την προμηθεύτρια ποσού».
Στο πλαίσιο της εκτελέσεως συμβάσεως προμήθειας των ενόπλων δυνάμεων, μετά την έκδοση αποφάσεως του ΥΦΕΘΑ, με την οποία εγκρίθηκε η οριστική παραλαβή των συμβατικών αντικειμένων με μειωμένη τιμή, λόγω της εκτροπής τους από τις τεχνικές προδιαγραφές, δεν μπορεί να τροποποιηθεί η μεταξύ του Ελλ.Δημοσίου/ ΥΕΘΑ και της προμηθεύτριας εταιρείας σύμβαση. Σε κάθε περίπτωση δεν παρέχεται νόμιμη βάση για τη διενέργεια διαπραγματεύσεων, ούτως ώστε να συμφωνηθεί, κατά τροποποίηση της συμβάσεως, η παροχή από την προμηθεύτρια υλικών και υπηρεσιών αντί της καταβολής του ποσού που αντιστοιχεί στη μείωση του συμφωνηθέντος τιμήματος. Εφόσον δεν επιτευχθεί η είσπραξη του οφειλομένου (λόγω της μειώσεως του τιμήματος) από την προμηθεύτρια ποσού, κατά τα οριζόμενα στον ΚΕΔΕ, το ΥΕΘΑ οφείλει, σε συνεργασία με το Υπ. Οικονομικών και την αρμόδια Δ.Ο.Υ. να επιδιώξει την είσπραξη του ποσού αυτού, κατ’ εφαρμογήν τυχόν ισχυουσών διακρατικών συμβάσεων. Εφόσον δε και η εν λόγω συνεργασία αποβεί άκαρπη πρέπει να επιδιωχθεί η νόμιμη έκδοση εκτελεστού τίτλου για την είσπραξη της ανωτέρω απαιτήσεως. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 245/2013 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Τροποποίηση Νο 6 της Σύμβασης 016Α/2003».
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 6ης Τροποποίησης της Σύμβασης 016Α/2003, διότι με την επιδιωκόμενη ως άνω τροποποίηση δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 311/2013 ΝΣΚ: «Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας των Ενόπλων Δυνάμεων».
Το Ν.Σ.Κ. δεν έχει αρμοδιότητα, κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του Π.Δ. 284/1989, να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 3ης τροποποίησης της 025Α/1999 σύμβασης, διότι δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης ότι με την επιδιωκόμενη ως άνω τροποποίηση επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. (πλειοψ.)
Γνωμ/ση 375/2013 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Τροποποίηση Σύμβασης Προμηθειών».
Το Ν.Σ.Κ. στερείται της αρμοδιότητας να εκδώσει γνωμοδότηση, διότι η συγκεκριμένη τροποποίηση αφορά διάταξη Σύμβασης που δεν είναι θεμελιώδης, σύμφωνα με την παρ.1α του άρθρου 66 του π.δ. 284/1989 και εφ’ όσον δεν προκαλείται, σύμφωνα με την Υπηρεσία, βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 348/2012 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Σύμβαση προμήθειας – Προσυμβατικός έλεγχος νομιμότητας του Σχεδίου της 1ης Τροποποίησης της 0045Γ/2003 Σύμβασης, από το Ελεγκτικό Συνέδριο».
Το Ν.Σ.Κ. στερείται της αρμοδιότητάς του να εκδώσει γνωμοδότηση επί του Σχεδίου της 1ης Τροποποίησης της 0045Γ/2003 Σύμβασης, διότι μ’ αυτό δεν επέρχεται βλάβη στα συμφέροντά του. Το παραπάνω Σχέδιο δεν χρειάζεται να υποβληθεί στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι δεν επιφέρει οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση σε βάρος του Δημοσίου. (ομοφ.)