Πληρωμές Συμβάσεων Προμηθειών
Γνωμ/ση 7/2022 ΝΣΚ: «Νομιμότητα έκδοσης χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο».
Η έκδοση χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας αγαθών για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος από τον νόμο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είναι νόμιμη, η δε παρά ταύτα έκδοση αυτού είναι αιτία έκδοσης καταλογιστικής πράξης κατά των υπευθύνων οργάνων του Φορέα.
Γνωμ/ση 138/2019 ΝΣΚ: «Εάν η διάταξη του άρθρου 15 του ν.2305/1995, σύμφωνα με την οποία κρατική αμυντική βιομηχανία απαλλάσσεται υπό όρους από τους τόκους δικαιοπραξίας επί των προκαταβολών, που χορηγήθηκαν σε αυτή επ’ ευκαιρία της ανάθεσης προμήθειας εξοπλιστικού υλικού, εφαρμόζεται και στην περίπτωση καταβληθείσας προκαταβολής που πρέπει να επιστραφεί, για το λόγο ότι η σχετική σύμβαση προμήθειας έληξε (χρονικά) χωρίς να υλοποιηθεί το αντικείμενο αυτής».
Η διάταξη του άρθρου 15 του ν.2305/1995, σύμφωνα με την οποία κρατική αμυντική βιομηχανία απαλλάσσεται υπό όρους από τους τόκους δικαιοπραξίας επί των προκαταβολών, που χορηγήθηκαν σε αυτή προ της έναρξης ισχύος της διάταξης αυτής, επ’ ευκαιρία της ανάθεσης προμήθειας εξοπλιστικού υλικού, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση καταβληθείσας προκαταβολής που πρέπει να επιστραφεί, για το λόγο ότι η σχετική σύμβαση προμήθειας έληξε (χρονικά) χωρίς να είναι δυνατή η υλοποίηση, έστω και εκπρόθεσμα, του συμβατικού αντικειμένου αυτής (ομόφ.).
Γνωμ/ση 155/2018 ΝΣΚ: «Θέματα αμοιβής προμηθευτή λογισμικού Ο.Δ.ΔΗ.Χ.».
Ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. δεν έχει υποχρέωση πληρωμής στην ανάδοχο εταιρεία των τιμολογίων γ’ και δ’ τριμήνου του 2017, που εκδόθηκαν από την εταιρεία T….ΕΠΕ, διότι κατά τις ανωτέρω χρονικές περιόδους, δεν είχε συναφθεί σύμβαση παροχής υπηρεσιών για το έτος 2017, δεν παρασχέθηκαν ούτε παραλήφθηκαν υπηρεσίες συντήρησης του επιχειρησιακού λογισμικού K..., ούτε ο Ο.Δ.ΔΗ.Χ. άσκησε για το έτος αυτό το δικαίωμα προαιρέσεως που προβλέπεται στο άρθρο 10.1 και στο Παράρτημα Β’ της από 16-3-2001 σύμβασης προμήθειας, αλλά δήλωσε ρητά τη βούλησή του να μη συνεχισθεί από 1-7-2017 η παροχή υπηρεσιών συντήρησης. (ομόφ.)
Γνωμ/ση 154/2017 ΝΣΚ: «Κράτηση ύψους 4% υπέρ των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, η οποία διενεργείται στις πάσης φύσεως δαπάνες προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων».
Με το άρθρο 47 του ν. 4387/2016, καταργήθηκε η κράτηση, ύψους 4% υπέρ των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, η οποία διενεργείτο στις πάσης φύσεως δαπάνες προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων, και μάλιστα ανεξαρτήτως του προσώπου (Δημοσίου ή προμηθευτή), που επιβαρυνόταν με την κράτηση αυτή. Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια με την 36/2017 γνωμοδότηση.
Γνωμ/ση 11/2014 ΝΣΚ: «Χρόνος έναρξης τοκοφορίας, επί αποφάσεως (καταψηφιστικής) σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου του Διοικητικού Εφετείου, ως και εγγυοδοσία για την καταβολή του ποσού που διατάχθηκε με την απόφαση».
α) Οφείλεται τόκος υπερημερίας, από την πάροδο εξήντα ημερών από την ημερομηνία εκδόσεως των τιμολογίων αποπληρωμής, με επιτόκιο που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην πιο πρόσφατη πράξη αναχρηματοδότησης, η οποία πραγματοποιείται πριν από την πρώτη ημερολογιακή ημέρα του οικείου εξαμήνου («επιτόκιο αναφοράς»), προσαυξημένο κατά επτά εκατοστιαίες μονάδες («περιθώριο»). β) Η καταβολή του ποσού των 200.000 ευρώ στην αντίδικο, θα γίνει με την προσκόμιση ισόποσης εγγυητικής επιστολής Τραπέζης, δεδομένου ότι το ποσό αυτό αποτελεί αντικείμενο του διατακτικού της υπ’ αριθμ. 3724/2012 αποφάσεως του Δ.Ε.Α. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 1ο ΕΡΩΤΗΜΑ
Γνωμ/ση 211/2014 ΝΣΚ: «Τρόπος διεκδίκησης από τον προμηθευτή των θετικών ζημιών που υπέστη ο αγοραστής (Γ.Ε.Α.) από την εκπρόθεσμη παράδοση Α/Φ, στα πλαίσια υλοποίησης σύμβασης προμήθειας (εφαρμογή ή μη του άρθρου 47 του π.δ. 284/1989)».
Το αρμόδιο Γενικό Επιτελείο του Κλάδου, επ’ ωφελεία του οποίου εκτελείται η προμήθεια και το οποίο ήδη έχει γνωστοποιήσει στον προμηθευτή τη σχετική απόφαση του Υ.ΕΘ.Α. για διεκδίκηση των θετικών ζημιών που υπέστη από την εκπρόθεσμη παράδοση των συμβατικών ειδών, θα υπολογίσει επακριβώς το ύψος των θετικών ζημιών και χωρίς την τήρηση άλλης διαδικασίας θα προχωρήσει, κατ’ άρθρο 47 του π.δ. 284/1989, στην είσπραξή τους από όσα οφείλονται σ’ αυτόν, παρακρατώντας απαιτήσεις του από οποιαδήποτε αιτία, ενώ σε περίπτωση που αυτά δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου περί είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Γνωμ/ση 298/2014 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων - Νομιμοποίηση ή μη διακράτησης εγγυητικών επιστολών και ισχύς τους, μετά την κατάργηση των συμβάσεων που διασφάλιζαν».
Κατά την έννοια των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Α΄ (2) παρ. 4 και στο Κεφάλαιο D (1) παρ. 2 των κυρωθεισών με το άρθρο μόνο του Ν. 3885/2010 (Φ.Ε.Κ 171 Α΄) Συμβάσεων που αφορούν το μέλλον των «Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε.» και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το Ελληνικό Δημόσιο και οι αντισυμβαλλόμενοί τους στις υπ΄ αριθμ. 08/2000 και 13/2002 συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων παραιτούνται αμοιβαίως από κάθε αξίωση που πηγάζει από αυτές, περιλαμβανομένων και των αξιώσεων από τις κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές, για τις οποίες δεν τίθεται ζήτημα περαιτέρω διακρατήσεως. (πλειοψ.) Λόγω της σπουδαιότητας των ζητημάτων που αναφύονται, το Τμήμα αποφάσισε την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 312/2014 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων - Νομιμοποίηση ή μη διακράτησης εγγυητικών επιστολών και ισχύς τους, μετά την κατάργηση των συμβάσεων που διασφάλιζαν».
Το Ελληνικό Δημόσιο δεν νομιμοποιείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο να κάνει χρήση και συνεπώς δεν νομιμοποιείται στην περαιτέρω διακράτηση των Εγγυητικών Επιστολών, που παραδόθηκαν από τους προμηθευτές, προς διασφάλιση της υλοποίησης συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων που απέρρεαν από τις ήδη καταργηθείσες υπ’ αριθμ. 8/2000 και 13/2002 συμβάσεις παροχής Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Αυτό δε διότι, μετά την υπογραφή και ενεργοποίηση της Εκτελεστικής Συμφωνίας, που κυρώθηκε και απέκτησε ισχύ νόμου με το άρθρο μόνο του Ν 3885/2010 (ΦΕΚ 171 Α΄) και κατά την έννοια των διαλαμβανομένων στο Κεφάλαιο Α΄ (2) παρ.4 και στο Κεφάλαιο D(1) παρ.2 της Συμφωνίας αυτής, το Ελληνικό Δημόσιο και οι αντισυμβαλλόμενοί του στις καταργηθείσες συμβάσεις αντισταθμιστικών ωφελημάτων έχουν παραιτηθεί αμοιβαίως από κάθε αξίωση, που πηγάζει από αυτές, περιλαμβανομένων και των αξιώσεων από τις κατατεθείσες εγγυητικές επιστολές. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 321/2014 ΝΣΚ: «Ένοπλες Δυνάμεις – Σύμβαση Πλαίσιο – Συμψηφισμός προκαταβολής και ποσού εξ εγγυητικής επιστολής».
Η απαίτηση του Δημοσίου από Σύμβαση Πλαίσιο, είναι δυνατόν να ικανοποιηθεί, δια της ισόποσης κατάπτωσης εγγυητικής επιστολής, που έχει δοθεί, από τον Προμηθευτή, στα πλαίσια υλοποίησης Ειδικής Ετήσιας Σύμβασης, κατ’ ευθεία εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 47 του π.δ. 284/1989. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 182/2014 ΝΣΚ: «Κρατικές Προμήθειες – Επιστροφή ή μη εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης προς ανώνυμες εταιρίες, μετά τη λήξη των συμβάσεών τους με το Δημόσιο».
Η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης επιστρέφεται μετά τη λήξη της συμβάσεως και εφόσον αυτή έχει εκτελεσθεί πλήρως και κανονικά. Όσον αφορά την εταιρία AG…..G……ΑΕ, το Τμήμα απέχει της γνωμοδοτήσεως εξαιτίας ελλείψεως στοιχείων. Η εταιρία Δ….Α……ΑΕ, δεν εκτέλεσε πλήρως και κανονικά και κατά συνέπεια δεν πρέπει να της επιστραφεί η εγγυητική επιστολή. (ομοφ.)