Γνωμοδοτήσεις περί Συμβάσεων Προμηθειών
Γνωμ/ση 2/2019 ΝΣΚ: «Νόμιμη υπόσταση και οριστικοποίηση της απόφασης επιβολής ποινικών ρητρών, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 42-44 του π.δ. 284/1989 – Προϋποθέσεις εφαρμογής των ρυθμίσεων του άρθρου 27 του ν. 4494/2017».
Η διοικητική πράξη περί επιβολής ποινικών ρητρών, δεν στερείται νόμιμης υπόστασης, η δε οριστικοποίηση των κυρώσεων (ποινικών ρητρών και τόκων προκαταβολής) δεν επήλθε με την απόφαση αυτή, αλλά με την αναφερόμενη νεότερη απόφαση. Ο υπολογισμός των κυρώσεων και η επιβολή τους, κατά τα προαναφερόμενα, προηγήθηκαν της έναρξης ισχύος του ν. 4494/2017, με συνέπεια να μην είναι δυνατή η υπαγωγή τους στο χρονικό πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 27 του νόμου αυτού (ομόφ.).
Γνωμ/ση 139/2019 ΝΣΚ: «Προσδιορισμός του νόμιμου τρόπου επίλυσης διαφοράς, που έχει ανακύψει μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (Πολεμικής Αεροπορίας) και της εταιρείας «ΕΑΣ ΑΒΕΕ (πρώην ΕΒΟ ΑΕ)», στα πλαίσια υλοποίησης της Σύμβασης 98/85, που αφορά την προμήθεια φυσιγγίων Ασκήσεων και Μάχης DEFA 30mm».
Για την είσπραξη των οικονομικών απαιτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι της εταιρείας «ΕΑΣ ΑΒΕΕ (πρώην ΕΒΟ ΑΕ)», στα πλαίσια υλοποίησης της Σύμβασης 98/85, που αφορά την προμήθεια φυσιγγίων Ασκήσεων και Μάχης DEFA 30mm, θα πρέπει να εφαρμοστεί το άρθρο 47 του π.δ. 785/1978 «Περί Προμηθειών, Εργολαβιών και Εκτελέσεως Εργασιών των Ενόπλων Δυνάμεων» (ομόφ.).
Γνωμ/ση 188/2019 ΝΣΚ: «α) Νομιμότητα απόφασης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, με τη διαλαμβανόμενη σε αυτήν αιτιολογία, περί κήρυξης προμήθειας εξωφύλλων διαβατηρίων με ενσωματωμένο ηλεκτρονικό επεξεργαστή, καθώς και αναλωσίμων υφιστάμενου εκτυπωτικού συστήματος για την εκτύπωση διαβατηρίων και λοιπών εγγράφων ασφαλείας μορφοτύπου ID1, ως απόρρητης και εξαίρεσής της από την εφαρμογή των νόμων 4412/2016 και 3978/2011. β) Επάρκεια αιτιολογίας της ίδιας, ως άνω, απόφασης για προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με λήψη προσφοράς μόνο από συγκεκριμένη εταιρία».
α) Η απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κατά το μέρος που κηρύσσει απόρρητη την εν λόγω προμήθεια, τυγχάνει πλημμελώς αιτιολογημένη, διότι δεν αιτιολογείται σ’ αυτή ειδικότερα και με πληρότητα ότι τα ουσιώδη συμφέροντα ασφάλειας της χώρας δεν μπορούν να διασφαλισθούν με λιγότερα δραστικά μέτρα, όπως με την επιβολή απαιτήσεων για την προστασία του εμπιστευτικού χαρακτήρα των πληροφοριών, που η αναθέτουσα αρχή καθιστά διαθέσιμες σε μία διαγωνιστική διαδικασία ανάθεσης σύμβασης και, συνεπώς, η ως άνω προμήθεια δεν δύναται να εξαιρεθεί, ως απόρρητη, από την εφαρμογή των νόμων 4412/2016 και 3978/2011 (ομόφ.). β) Η ίδια, ως άνω, υπουργική απόφαση, κατά το μέρος της που αφορά στην, κατ’ εξαίρεση, προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού για την απευθείας ανάθεση με λήψη προσφοράς μόνο από συγκεκριμένη εταιρία, αιτιολογείται επαρκώς και κατ’ ακολουθία η εξαίρεση είναι νόμιμη κατ’ άρθρο 42 παρ. 2 περ. ε’ του ν. 3978/2011 (πλειοψ.).
Γνωμ/ση 236/2019 ΝΣΚ: «Εάν αποδεικνύεται η συνδρομή ανωτέρας βίας από τα προσκομισθέντα από την ανάδοχο διαγωνισμού έγγραφα, κατά τα άρθρα 203 παρ.3β, 204 και 206 παρ.4 του ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)».
Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 6 του ν. 3086/2002, ανήκει στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. η ερμηνεία των διατάξεων περί ανωτέρας βίας, όμως δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ., αλλά στην αρμοδιότητα της Αναθέτουσας Αρχής, η ουσιαστική εκτίμηση και αξιολόγηση των επικαλούμενων περιστατικών και η υπαγωγή τους στις ερμηνευθείσες διατάξεις (ομόφ.).
Γνωμ/ση 72/2017 ΝΣΚ: «Αν απαιτείται γνωμοδότηση του ΝΣΚ για την 9η τροττοποίηση της Σύμβασης 007Α/99».
Δεν απαιτείται η έκδοση γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ. για την 9η Τροποποίηση της με αριθμό 007Α/1999 Σύμβασης, μεταξύ του ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ και της εταιρίας με την επωνυμία «Raytheon Systems Company LLC» των ΗΠΑ, διότι με την επιδιωκόμενη τροποποίηση δεν επέρχεται βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου.
Γνωμ/ση 112/2016 ΝΣΚ: «Αρμοδιότητα οργανικών μονάδων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη διεξαγωγή, εκτέλεση και ολοκλήρωση διαγωνισμών προμηθειών, έργου, υπηρεσιών που αφορούν στη Δνση Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων».
Το Τμήμα Προμηθειών και Διοικητικής Μέριμνας της Δνσης Διοικητικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι αρμόδιο για τη διενέργεια των διαγωνισμών προμήθειας ειδών, ανάθεσης έργου και παροχής υπηρεσιών, οι οποίοι εξυπηρετούν ανάγκες της - υπαγόμενης στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών - Δνσης Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ομοφ.). Αποδεκτή
Γνωμ/ση 339/2016 ΝΣΚ: «Επιτροπές προμηθειών ΟΔΔΗΧ – Υποχρέωση για υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης των μελών τους»
Στον πίνακα υπόχρεων σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 3213/2003, πρέπει να συμπεριληφθούν οι πρόεδροι και τα μέλη όλων των επιτροπών (διενέργειας, παραλαβής, ενστάσεων κλπ) διαγωνισμών προμηθειών και παροχής υπηρεσιών του ΟΔΔΗΧ, δοθέντος ότι η επικαιροποίηση της αρχικής προμήθειας (έτους 2001) μεταξύ του Οργανισμού και της εταιρείας Τhomson Reuters Hellas SA, έγινε εντός του έτους 2015 και ανεξάρτητα από το εάν η ως άνω επικαιροποίηση αποτελεί νέα προμήθεια ή όχι. Τυχόν αμφισβήτηση από τα ως άνω πρόσωπα ως προς την ιδιότητα του υποχρέου επιλύεται από την ίδια την Αρχή κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 1 του ανωτέρω νόμου.
Γνωμ/ση 113/2015 ΝΣΚ: «Δυνατότητα υπαγωγής δύο δημοσίων συμβάσεων που πρόκειται να καταρτισθούν με χρήση συμφωνίας – πλαίσιο, στις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 2286/1995 περί προμήθειας αγαθών σημαντικής οικονομικής ή τεχνολογικής αξίας».
Η γνωμοδότηση θεωρεί ότι οι δύο δημόσιες συμβάσεις για τις οποίες τέθηκε το ερώτημα δύνανται να καταρτισθούν με χρήση συμφωνίας – πλαίσιο ως Σημαντικής Οικονομικής ή Τεχνολογικής Αξίας (Σ.Ο.Τ.Α.), δοθέντος ότι το οικονομικό αντικείμενό τους υπερβαίνει για κάθε μία εξ αυτών το ελάχιστο όριο των 15 εκατομμυρίων ευρώ, εφόσον συντρέχουν και τηρηθούν και οι λοιπές προβλεπόμενες νόμιμες ουσιαστικές και διαδικαστικές προϋποθέσεις. (ομοφ.) Αποδεκτή
Γνωμ/ση 171/2013 ΝΣΚ: «ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Διενέργεια δημόσιου επαναληπτικού κλειστού διαγωνισμού για την προμήθεια τυπογραφικών εντύπων – Δυνατότητα ή μη εξόφλησης των τιμολογίων του προμηθευτή, με την επιβολή κυρώσεων (άρθρο 32 του Π.Δ. 394/1996)».
Η υπηρεσία οφείλει να εξοφλήσει τα υποβληθέντα τιμολόγια με την επιβολή των κυρώσεων του άρθρου 32 παρ.1 του Π.Δ. 394/1996, αφού εξετάσει και την δυνατότητα κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 135/2014 ΝΣΚ: «Σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων οι οποίες επείγουν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο άσκησης της Ελληνικής Προεδρίας με διαδικασίες διαπραγμάτευσης ή με συνοπτικές διαδικασίες, βάσει του άρθρου 5 παρ.2 του Ν. 4148/2013».
Οι συγχρηματοδοτούμενες δράσεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι οποίες επείγουν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο άσκησης της Ελληνικής Προεδρίας, εμπίπτουν ευθέως στο άρθρο 5 παρ.2 του Ν. 4148/2013 για σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων με διαδικασίες διαπραγμάτευσης ή με συνοπτικές διαδικασίες, ήτοι εμπίπτουν στο ρυθμιστικό πεδίο του Υπουργείου τούτου. (πλειοψ.)
Γνωμ/ση 262/2012 ΝΣΚ: «Άρνηση απόδοσης στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δικτυακού εξοπλισμού από τα πρώην Νοσοκομεία ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που εντάχθηκαν κατ’ άρθρο 32 του Ν. 3918/2011 στο Ε.Σ.Υ. και λειτουργούν μετά την ένταξή τους ως παραρτήματα των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. – Τηρητέα πορεία».
1) Τα πρώην Νοσοκομεία ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που εντάχθηκαν κατ’ άρθρο 32 του Ν. 3918/2011 στο Ε.Σ.Υ. και λειτουργούν μετά την ένταξή τους ως παραρτήματα των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. (φορείς υποδοχής), δεν αποτελούν πλέον υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ αλλά του Ε.Σ.Υ., δηλ. του Δημοσίου. Ο δικτυακός εξοπλισμός της εταιρείας VODAFONE A.E., που είχε διατεθεί στα νοσοκομεία αυτά, είχε δηλ. διατεθεί στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει της έννομης σχέσης που απορρέει από την ανωτέρω υπ’ αριθμ. ΦΠ430/08/13-07-2009 σύμβαση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με την εταιρεία VODAFONE A.E., δεν περιήλθε ποτέ στην κυριότητα των Νοσοκομείων αυτών, διότι το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είχε επί του ως άνω δικτυακού εξοπλισμού μόνο την χρήση (δηλ. την κατοχή) δυνάμει εννόμου σχέσεως, δηλ. της πιο πάνω σύμβασης προμήθειας. Επομένως η άρνηση των ανωτέρω Νοσοκομείων ν’ αποδώσουν τον ως άνω δικτυακό εξοπλισμό στην εταιρεία VODAFONE A.E. δεν έχει νόμιμη βάση και μπορεί να εκθέσει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε αποζημίωση της ως άνω εταιρείας. Γι’ αυτό προς προστασία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ επιβάλλεται να διεξαχθεί κάθε διοικητική προσπάθεια είτε με την διοίκηση των φορέων υποδοχής των Νοσοκομείων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ είτε με την προϊσταμένη τους αρχή, για την άμεση διοικητική επίλυση της ανωτέρω διαφοράς και την επιστροφή του δικτυακού εξοπλισμού. Εν πάση δε περιπτώσει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει το δικαίωμα ως κάτοχος του δικτυακού εξοπλισμού δυνάμει εννόμου σχέσεως να προσφύγει στην διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, καθώς και να ασκήσει την δέουσα αγωγή νομής κατ’ άρθρο 997 Α.Κ. για την δικαστική επίλυση της ανωτέρω διαφοράς, με επιφύλαξη αποζημίωσής του, λόγω αδικοπραξίας σε βάρος του από τα ως άνω Νοσοκομεία, εάν εκτεθεί σε αξίωση αποζημίωσης της ως άνω εταιρείας. (ομοφ.) 2) Το αίτημα των ανωτέρω Νοσοκομείων να τους χορηγηθεί αντίγραφο της ανωτέρω αναφερθείσης σύμβασης προμήθειας είναι νόμιμο, κατ’ άρθρο 5 του Ν. 2690/1999 και πρέπει να ικανοποιηθεί, η δε σχετική δαπάνη αναπαραγωγής της σύμβασης θα βαρύνει κατά την παρ.4 εδ.β’ του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας τα αιτούντα Νοσοκομεία. (ομοφ.)