Γνωμοδοτήσεις περί Δημοτικών Επιχειρήσεων

 

Γνωμ/ση 18/2018 ΝΣΚ : «Δημοτική επιχείρηση ραδιοφωνίας. Απαλλαγή από τέλη χαρτοσήμου».

Η δημοτική επιχείρηση ραδιοφωνίας, με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ- ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ ΑΘΗΝΑ» ως δημοτική επιχείρηση ειδικού σκοπού, αποβλέπουσα στη λειτουργία δημοτικού ραδιοφωνικού σταθμού, που, σύμφωνα με την ιδρυτική της πράξη και τις διατάξεις που την διέπουν, ασκεί δραστηριότητες που έχουν σχέση με πολιτιστικά, κοινωνικά, πολιτικά, εκπαιδευτικά, αθλητικά, περιβαλλοντικά, καλλιτεχνικά θέματα, υπάγεται στην έννοια των «αποκλειστικώς κοινωφελούς χαρακτήρα αμιγών δημοτικών ή κοινοτικών επιχειρήσεων» του άρθρου 276 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) και, συνακολούθως, τυγχάνει υποκειμενικής απαλλαγής από τα τέλη χαρτοσήμου, παρά το γεγονός ότι οι ραδιοτηλεοπτικές επιχειρήσεις δεν κατονομάζονται ρητώς στη διάταξη αυτή. (πλειοψ.)

Γνωμ/ση 7/2016 ΝΣΚ : «Μέτρα διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου – Άρση αυτών – Δημοτικές Επιχειρήσεις – ΟΤΑ».

α) Συντρέχει περίπτωση άρσης από τη Διοίκηση, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, των μέτρων διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου που εφαρμόσθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 14 και 20 του ν. 2523/1997 και των παραγράφων 5 και 6 του άρθρου 46 του ν. 4174/2013, σε βάρος των δημοτικών επιχειρήσεων του άρθρου 10 του ν. 4071/2012, καθώς και των προσώπων που είχαν μία από τις ιδιότητες του άρθρου 20 του ν. 2523/1997, διότι με τις ρυθμίσεις του άρθρου 10 του ν. 4071/2012 απώλεσαν το νόμιμο έρεισμά τους (ομοφ.). β) Τα παραπάνω διασφαλιστικά μέτρα δεν μπορεί να ληφθούν κατά των ΟΤΑ σε βάρος των οποίων βεβαιώνεται το χρέος των επιχειρήσεων των ΟΤΑ, που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4071/2012 (πλειοψ.). γ) Τα ως άνω μέτρα δεν επιτρέπεται να ληφθούν ούτε κατά των Δημάρχων, ως εκπροσωπούντων τους, νυν υπόχρεους προς καταβολή, Δήμους (ομοφ.). – Αποδεκτή

Γνωμ/ση 95/2016 ΝΣΚ : «Έλεγχος και απόφαση για υποχρεωτική λύση ανωνύμου εταιρείας ΟΤΑ και δημοτικής επιχείρησης που έχει συσταθεί μετά την 1η-1-2011 – Εποπτεύουσα αρχή».

α) Αρμόδια εποπτεύουσα αρχή, κατά την έννοια των άρθρων 39α και 40 του ν. 2190/1920, για την υποβολή αίτησης στο Μονομελές Πρωτοδικείο της Περιφέρειας που εδρεύει η Α.Ε. ΟΤΑ για τον έλεγχο αυτής και, περαιτέρω, για την κίνηση κατά το άρθρο 48 του ν. 2190/1920, της διαδικασίας για δικαστική λύση της εταιρείας αυτής, εάν συντρέχει κάποιος από τους οριζόμενους στην παρ.8 του άρθρου 265 του Κ.Δ.Κ. υποχρεωτικούς λόγους λύσης αυτής, είναι η οικεία αιρετή Περιφέρεια. β) Αρμόδιες εποπτεύουσες αρχές για τον έλεγχο και τη λύση δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης ή δημοτικής επιχείρησης Ύδρευσης- Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) που συστήνονται μετά την 1η-1-2011, είναι, κατά το άρθρο 262 παρ.8 του ν. 3852/2010, οι οριζόμενες στα άρθρα 261 και 262 του Κ.Δ.Κ. και 18 και 20 του ν. 1069/1980, αρχές, αντίστοιχα (ομοφ.).

Γνωμ/ση 160/2016 ΝΣΚ : «Ρύθμιση χρεών που αφορούν τις ασφαλιστικές οφειλές των δημοτικών επιχειρήσεων που λύθηκαν μέχρι 31.12.2010 και έχουν αναληφθεί σήμερα από τους Ο.Τ.Α.»

α) Για τις ασφαλιστικές οφειλές των δημοτικών επιχειρήσεων που λύθηκαν μέχρι 31.12.2010 και τα χρέη τους έχουν αναληφθεί από τους Ο.Τ.Α., ισχύει κατά τη ρητή απαλλακτική ρήτρα των νόμων 4071/2012 και 4170/2013, η απαλλαγή των διοικούντων τις δημοτικές επιχειρήσεις, που λύθηκαν καθώς και των δημάρχων. β) Οι ως άνω οφειλές απολαύουν και των ευεργετημάτων που παρέχονται με τον συμψηφισμό του ν. 4316/2014, περί χορήγησης ενημερότητας, αναστολής εκτελέσεως ποινών και ποινικών διώξεων και αναγκαστικών μέτρων. Στην αναστολή εκτελέσεως ποινών αλλά και ποινικών διώξεων περιλαμβάνονται και οι διατάξεις του ειδικού ποινικού νόμου α.ν.86/1967 περί αξιοποίνου της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, έστω κι αν αυτή ειδικώς δεν αναφέρεται. γ) Οι εισπρακτικές υπηρεσίες των ασφαλιστικών ταμείων, κατά περίπτωση, οφείλουν να διαγράψουν τυχόν επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις κλπ που τυχόν έχουν βεβαιωθεί για τα χρέη αυτά (τα προερχόμενα από δημοτικές επιχειρήσεις που λύθηκαν πριν την 31.12.2010) στο όνομα των ίδιων των δημοτικών επιχειρήσεων που έχουν παύσει να υπάρχουν η οιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου κατά νόμο συνυπεύθυνο για τα χρέη αυτά. Ομοίως οφείλουν να παράσχουν ασφαλιστική ενημερότητα στα ανωτέρω φυσικά ή νομικά πρόσωπα που απαλλάσσονται και να αναστείλουν κάθε ποινική διαδικασία που άρχισε ή να απέχουν από τη συνέχιση αυτής, σε αυτήν δε την ποινική διαδικασία περιλαμβάνονται και οι ειδικές ποινικές ρυθμίσεις του α.ν.86/1967.-

Γνωμ/ση 59/2015 ΝΣΚ : «Υπάλληλοι ΟΤΑ – Αναδρομικότητα ή μη της διάταξης του άρθρου 29 του ν. 4257/2014».

Η διάταξη του άρθρου 29 του ν. 4257/2014 δεν έχει αναδρομικό χαρακτήρα, δηλαδή δεν καταλαμβάνει αναδρομικά και το προσωπικό που μεταφέρθηκε από δημοτική επιχείρηση σε δήμο ή ν.π.δ.δ. αυτού και απολύθηκε από την υπηρεσία, λόγω συνταξιοδότησης ή καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, πριν από την έναρξη ισχύος του ανωτέρω νόμου. (ομοφ.)

Γνωμ/ση 320/2015 ΝΣΚ : «Δημοπράτηση και εκτέλεση του έργου «Νέο Υδροθεραπευτήριο Ιαματικού Νερού Λουτρακίου» από την ανώνυμη εταιρεία «Τουριστική Λουτρακίου Α.Ε. Ο.Τ.Α.» – Υπαγωγή ή μη αυτής, στο πλαίσιο της εκτέλεσης του ως άνω έργου, στις διατάξεις του άρθρου 2 παρ.9 του π.δ. 60/2007 και του ν. 1418/1984».

α) Η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Τουριστική Λουτρακίου Α.Ε. Ο.Τ.Α.» με τη νομική μορφή και την επωνυμία («Δ.Α.Ε.Τ.»), που είχε κατά τον κρίσιμο χρόνο δημοπράτησης και εκτέλεσης του έργου «Νέο Υδροθεραπευτήριο Ιαματικού Νερού Λουτρακίου», λειτουργούσε, στο πλαίσιο αυτό, ως Αναθέτουσα Αρχή του άρθρου 1 παρ.9 της οδηγίας 2004/18/ΕΚ, και β) η ως άνω εταιρεία υπαγόταν μεν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων περί εκτελέσεως δημοσίων έργων (ν. 1418/1984, όπως τότε ίσχυε), πλην, όμως, οι διατάξεις του νόμου αυτού δεν μπορούσαν να εφαρμοσθούν, αυτοτελώς, καθόσον δεν είχε εκδοθεί το εκτελεστικό του νόμου αυτού π.δ/μα για τα αποφαινόμενα και γνωμοδοτούντα όργανα κατά την εκτέλεση των έργων από δημοτικές επιχειρήσεις και ως εκ τούτου η απόφαση για τα σχετικά ζητήματα της εκτέλεσης του ως άνω έργου της «Δ.Α.Ε.Τ.» αποτελούσε αρμοδιότητα του Δ.Σ. της εταιρείας και των αρμοδίων οργάνων της (πλειοψ.). - Αποδεκτή

Γνωμ/ση 405/2014 ΝΣΚ : «Νομικός χαρακτηρισμός δημόσιων συμβάσεων εγκατάστασης τηλεμετρικών συστημάτων σε δίκτυα ύδρευσης ως συμβάσεις προμήθειας ή συμβάσεις έργου, προκειμένου να διαπιστωθεί το εφαρμοστέο δίκαιο».

Οι δημόσιες συμβάσεις οι οποίες συνάπτονται κατόπιν διαγωνιστικών διαδικασιών με σκοπό την εγκατάσταση τηλεμετρικών συστημάτων σε δίκτυα ύδρευσης Δήμων και ΔΕΥΑ, σύμφωνα με την περιγραφή του φυσικού τους αντικειμένου και τους αντίστοιχους προϋπολογισμούς, όπως δίδονται από την υπηρεσία, αποτελούν μικτές συμβάσεις με προέχον στοιχείο και κύριο αντικείμενο την προμήθεια, δεδομένου ότι, κατά τις παραδοχές της ενωσιακής και εθνικής νομολογίας, καθ’ ερμηνεία των σχετικών οδηγιών, για τον εντοπισμό του εφαρμοστέου κάθε φορά δικαίου πρέπει να διακριβωθεί το κύριο στοιχείο της συμβάσεως μετά από πλήρη και αντικειμενική θεώρηση του συνόλου της συμβάσεως με συνεκτίμηση και της αξίας των παροχών που έχουν συμφωνηθεί. (ομοφ.)

Γνωμ/ση 323/2012 ΝΣΚ : «Λύση και εκκαθάριση αμιγών επιχειρήσεων των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και διαμερισμάτων».

1) Για τις αμιγείς επιχειρήσεις των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και των νομαρχιακών διαμερισμάτων, που η απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου για τη λύση τους ελήφθη πριν την ισχύ της προβλεπόμενης από την παράγραφο 2 του άρθρου 199 του Ν. 3852/2010 κανονιστικής απόφασης (30.12.2011), τυγχάνει άμεσης εφαρμογής η διάταξη του τελευταίου εδαφίου της πρώτης παραγράφου του ιδίου άρθρου. 2) Για τις ίδιες επιχειρήσεις, αν η απόφαση με την οποία ετέθησαν σε εκκαθάριση εξεδόθη πριν την ισχύ της ως άνω κανονιστικής απόφασης, εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις του άρθρου 15 του Π.Δ. 331/1996. 3) Οι πάσης φύσεως οφειλές των υπό εκκαθάριση αμιγών επιχειρήσεων αναλαμβάνονται, στο σύνολό τους, από τις αυτοδικαίως υπεισελθούσες στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταργουμένων νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και νομαρχιακών διαμερισμάτων περιφέρειες. (ομοφ.)

Γνωμ/ση 437/2012 ΝΣΚ : «Υπαγωγή ή μη αμιγούς κοινοτικής επιχείρησης, στις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 10 του Ν. 4071/2012».

Εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της παρ.2 του άρθρου 10 του Ν. 4071/2012 η περίπτωση αμιγούς κοινοτικής επιχείρησης του π.δ. 410/1995, η οποία είχε αυτοδικαίως λυθεί, λόγω μη εμπροθέσμου (έως 31.12.2010) μετατροπής της, σε ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α. (πλειοψ.)