Γνωμοδοτήσεις περί Απαλλοτριώσεων

 

Γνωμ/ση 57/2022 ΝΣΚ : «Ερωτάται αν μετά τη μερική ανάκληση από το Δημόσιο της απόφασης επίσπευσης της Πολεοδομικής Εφαρμογής Σχεδίου Πόλης για συγκεκριμένη ιδιοκτησία, η υποχρέωση εκτέλεσης της διαταγής πληρωμής, η οποία έχει εξοπλιστεί με ισχύ δεδικασμένου και υποχρεώνει σε καταβολή στους δικαιούχους της δικαστικά προσδιορισθείσας αποζημίωσης για την ιδιοκτησία αυτή, βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο ως επισπεύδον την απαλλοτρίωση ή τον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο».

α) Μετά τη μερική ανάκληση από το Δημόσιο της απόφασης επίσπευσης της Πολεοδομικής Εφαρμογής Σχεδίου Πόλης για συγκεκριμένη ιδιοκτησία, η υποχρέωση εκτέλεσης της διαταγής πληρωμής, η οποία έχει εξοπλιστεί με ισχύ δεδικασμένου και υποχρεώνει σε καταβολή για την ιδιοκτησία αυτή, της δικαστικά προσδιορισθείσας αποζημίωσης στους δικαιούχους, βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο ως επισπεύδον την απαλλοτρίωση και όχι τον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο και β) μετά την απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων με αριθμό Δ12/Φ.Επ/0/34306/26.3.2009 περί μερικής ανάκλησης της με αριθμό Δ12/0/33985/14.3.2006 απόφασης επίσπευσης από το Δημόσιο της Πολεοδομικής Εφαρμογής Σχεδίου Πόλης για την κατασκευή του Ανισόπεδου Κόμβου Παπαναστασίου στο Δήμο Ηρακλείου Κρήτης στο Ο.Τ. 1392 και για την ιδιοκτησία Α.Κ.Π. 02, το Ελληνικό Δημόσιο ως επισπεύδον την απαλλοτρίωση υποχρεούται να εκτελέσει τη διαταγή πληρωμής του Δικαστή του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κρήτης με αριθμό 154/152/2014, η οποία έχει εξοπλιστεί με ισχύ δεδικασμένου και υποχρεώνει σε καταβολή της δικαστικά προσδιορισθείσας αποζημίωσης στους δικαιούχους για την παραπάνω ιδιοκτησία (κατά πλειοψηφία).

Γνωμ/ση 63/2022 ΝΣΚ : «Αν, για την πληρωμή στην τραπεζική εταιρεία με την επωνυμία «ΕΤΕ ΑΕ» από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων της κατατεθείσας σε αυτό αποζημίωσης από απαλλοτρίωση της εταιρείας με την επωνυμία «Α. ΑΒΕΕΑ», η οποία εκχώρησε την από την αιτία αυτή (απαλλοτρίωση) απαίτησή της στην παραπάνω τραπεζική εταιρεία (εκδοχέα), με τις από 04.10.2019 συμβάσεις ενεχυρίασης απαίτησης, απαιτείται η επίδοση των συμβάσεων αυτών στις Δ.Ο.Υ. των ως άνω νομικών προσώπων, εκχωρητή και εκδοχέα, αντίστοιχα, βάσει του άρθρου 145 παρ. 4 του ν.4270/2014 και συνεπώς, αν απαιτείται, η προσκόμιση επικυρωμένων αντιγράφων των σχετικών εκθέσεων επίδοσής τους στην αρμόδια για την πληρωμή της δαπάνης υπηρεσία του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων».

Για την πληρωμή στην τραπεζική εταιρεία με την επωνυμία «ΕΤΕ ΑΕ» από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων της αποζημίωσης από απαλλοτρίωση της εταιρείας με την επωνυμία «Α. ΑΒΕΕΑ», την οποία έχει εκχωρήσει, με τις από 04.10.2019 συμβάσεις ενεχυρίασης απαιτήσεων, στην προαναφερόμενη τραπεζική εταιρεία, δεν απαιτούνταν αναγγελία της εκχώρησης στις Δ.Ο.Υ. των νομικών αυτών προσώπων, εκχωρητή και εκδοχέα, αντίστοιχα, βάσει του άρθρου 145 παρ.4 ν.4270/2014, το οποίο δεν εφαρμόζεται και, ως εκ τούτου, η απαίτηση της ερωτώσας Υπηρεσίας για προσκόμιση επικυρωμένων αντιγράφων των εκθέσεων επίδοσης των παραπάνω συμβάσεων δεν έχει νομοθετικό έρεισμα (ομόφωνα).

Γνωμ/ση 62/2020 ΝΣΚ : «Εργολαβικό δίκης σε απαλλοτρίωση. Υπολογισμός δικηγορικής αμοιβής».

Όταν στο εργολαβικό δίκης, για το οποίο πληρούνται οι διατυπώσεις του άρθρου 60 του ν. 4194/2013 και το οποίο έχει υπογραφεί μεταξύ του δικαιούχου της απαλλοτριώσεως και του πληρεξουσίου του δικηγόρου, συμφωνήθηκε αμοιβή του δικηγόρου σε ποσοστό % επί της αποζημίωσης που θα καθορισθεί από το Δικαστήριο ή εξωδίκως, πλέον της δικαστικής δαπάνης και τυχόν τόκων, την οποία ο δικαιούχος εκχωρεί στο δικηγόρο, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων θα πρέπει να παρακρατεί από τους δικαιούχους και να αποδίδει στο δικηγόρο ολόκληρο το συμφωνηθέν στο εργολαβικό ποσοστό δικηγορικής αμοιβής, πλέον του ποσού που καθορίστηκε από το Δικαστήριο ως δικαστική δαπάνη, εφόσον φυσικά αυτό το τελευταίο έχει κατατεθεί στο ΤΠΔ από τον υπέρ ού η απαλλοτρίωση και όχι να καταβάλλεται αυτό μειωμένο κατά την καθορισθείσα από το Δικαστήριο και παρακατατεθείσα από τον υπέρ ού η απαλλοτρίωση δικηγορική αμοιβή, που αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της δικαστικής δαπάνης (ομόφωνα).

Γνωμ/ση 167/2020 ΝΣΚ : «Παραχώρηση σε ΟΤΑ α' βαθμού ακινήτου του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο είχε απαλλοτριωθεί με απόφαση του Υπουργού Ανοικοδομήσεως, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ.145/1946. Νομικό πλαίσιο και κλαδική αρμοδιότητα».

Η παραχώρηση προς το Δήμο Κέρκυρας ακινήτου, που απαλλοτριώθηκε υπέρ του Δημοσίου με απόφαση του Υπουργού Ανοικοδομήσεως το έτος 1949, διέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις των άρθρων 12 του ν. 2882/2001 και 200 του ν. 3463/2006. Αρμόδιος φορέας για την εισήγηση της παραχώρησης είναι η αρμόδια, κατά τις διατάξεις του π.δ. 142/2017, Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών. Για την υλοποίησή της απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις της παραχώρησης, καθώς και οι συνέπειες που συνεπάγεται η μη τήρησή τους (ομόφωνα).

Γνωμ/ση 20/2015 ΝΣΚ : «ΙΚΑ-ΕΤΑΜ - Δυνατότητα προσφυγής κατά απαλλοτριωτικής απόφασης του Δημοσίου (ΥΠΠΟΑ) για το ίδιο μίσθιο».

Μπορεί το Ίδρυμα, αφενός, εξωδίκως, να ζητήσει την άρση της κηρυχθείσας απαλλοτρίωσης, πριν την συντέλεσή της, με σχετικό αίτημα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ προς τον ΥΠΠΟΑ, κατ’ αναλογική εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 11 του Κ.Α.Α.Α., όπου θα μπορούν να αναφέρονται τα νομικά εμπόδια νόμιμης κήρυξης αυτής (ήτοι το δεδικασμένο της τελεσίδικης απόφασης του 1999 περί απόδοσης του μισθίου, η μη νόμιμη υπόσταση αυτής λόγω μη προσυπογραφής του Υπουργού Οικονομικών και μη δημοσίευσής της στην ΕτΚ), και αφετέρου, δικαστικώς, μπορεί να στραφεί σε περίπτωση ρητής ή σιωπηρής (μετά την πάροδο τριμήνου από αυτή) άρνησης του ΥΠΠΟΑ να άρει την τελευταία απαλλοτριωτική απόφαση, καθόσον, είναι υποχρεωτική η εν λόγω άρση, μετά την κήρυξή της και την πάροδο ευλόγου χρόνου, χωρίς να έχει προβεί η Διοίκηση στις απαιτούμενες ενέργειες για την συντέλεση της απαλλοτρίωσης, εφόσον έχει υπερβεί τον εύλογο για την διατήρησή τους χρόνο, στον οποίο μάλιστα μπορεί να συνυπολογιστεί ακόμα και αυτός που μεσολάβησε (8 χρόνια) κατά την προηγούμενη μη συντελεσθείσα από 29.11.2006 απαλλοτρίωση του επίμαχου ακινήτου.

Γνωμ/ση 206/2015 ΝΣΚ : «Περιπτώσεις απευθείας εξαγοράς του υπό απαλλοτρίωση ακινήτου – Έρευνα τίτλων ιδιοκτησίας – Εφαρμοστέες διατάξεις».

Στην περίπτωση αγοράς ακινήτου κατά το άρθρο 2 του Ν. 2882/2001, θα πρέπει να προηγείται πλήρης έλεγχος τίτλων, μέχρι αποκτήσεως κυριότητας έναντι του Δημοσίου, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες περί δημοσίων κτημάτων διατάξεις και τις αντίστοιχες της δασικής νομοθεσίας. (ομοφ.) – Αποδεκτή.

Γνωμ/ση 154/2013 ΝΣΚ : «Καταβολή αποζημίωσης λόγω απαλλοτρίωσης, στη περίπτωση ακύρωσης των πράξεων της διαδικασίας Μ.Σ.Δ. – Δικαιούχοι».

Όταν ακυρώνονται, αυτοδικαίως, οι πράξεις, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που εντάσσονται στη διαδικασία Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης λόγω κήρυξης αντισυνταγματικών των σχετικών διατάξεων, τους δε άκυρους τίτλους κατέχουν, εκτός από τους ιδιοκτήτες του βαρυνομένου, και άλλα πρόσωπα, λόγω μεταβίβασης, η αποζημίωση λόγω απαλλοτρίωσης του βαρυνομένου καταβάλλεται στους αναγνωρισθεισομένους, κατά την ειδική διαδικασία του ν. 2882/2001, δικαιούχους της αποζημίωσης. (ομοφ.)

Γνωμ/ση 184/2012 ΝΣΚ : «Απόδοση συμπληρωματικής αποζημίωσης λόγω άρσης τεκμηρίου ωφέλειας, στην αναγνωρισθείσα δικαιούχο της αποζημίωσης απαλλοτριωθέντος ακινήτου, η οποία ωστόσο δεν ήταν διάδικος στη δίκη με την οποία κρίθηκε ότι το απαλλοτριωθέν ακίνητο δεν βαρύνεται με αυταποζημίωση».

Δικαιούχος του ποσού της συμπληρωματικής αποζημίωσης, που προκύπτει λόγω της άρσης του τεκμηρίου ωφέλειας, είναι αυτός που αναγνωρίστηκε δικαστικά δικαιούχος της αποζημίωσης και τούτο ανεξάρτητα του εάν ήταν ή όχι διάδικος στη δίκη, με την οποία αναγνωρίστηκε ότι οι απαλλοτριούμενες ιδιοκτησίες δεν βαρύνονται με υποχρέωση αυταποζημίωσης. (ομοφ.)

Γνωμ/ση 617/2012 ΝΣΚ : «Περί της εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 11 παρ.5 του Ν. 3212/2003, όπως αυτή συμπληρώθηκε με την διάταξη του άρθρου 31 παρ.2 του Ν.4067/2012».

Η υποχρέωση εισφοράς σε γη, κατά τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν.3212/2003, (όπως συμπληρώθηκε με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 31 του Ν.4067/2012), υφίσταται σε όλες τις περιπτώσεις άρσης ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης, ή αποχαρακτηρισμού κοινόχρηστων ή κοινωφελών χώρων, προς συμμόρφωση σε δικαστική απόφαση, η οποία εκδόθηκε πριν την έναρξη ισχύος των ως άνω διατάξεων, πλην όμως η τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδίου, με σκοπό την συμμόρφωση προς την ακυρωτική δικαστική απόφαση, ενεργείται υπό το κράτος ισχύος τους.

Γνωμ/ση 238/2011 ΝΣΚ : «Συντέλεση ή μη αναγκαστικής απαλλοτριώσεως».

α) Η αναγκαστική απαλλοτρίωση, η οποία κηρύχθηκε δια της υπ αρ. 1098806/7623/Δ0010/2-11-2005 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, για την οποία παρακατατέθηκε η προσωρινώς καθορισθείσα αποζημίωση, πριν όμως από την παρακατάθεσή της είχε εκδοθεί δικαστική απόφαση περί καθορισμού οριστικής αποζημιώσεως, δεν έχει συντελεσθεί. (ομοφ.) β) Εάν, μετά την παρέλευση ενάμισυ έτους από την δημοσίευση της δικαστικής αποφάσεως, που καθόρισε την προσωρινή αποζημίωση, δεν παρακατατέθηκε η ανωτέρω ορισθείσα οριστική αποζημίωση, επέρχονται οι κατά την παράγραφο 3 του άρθρου 11 του Ν 2882/2001 συνέπειες. (πλειοψ.)

Γνωμ/ση 78/2010 ΝΣΚ : «Αρμοδιότητα για έκδοση βεβαιωτικής πράξης αυτοδίκαιης άρσης απαλλοτρίωσης».

Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας είναι αρμόδιος για την έκδοση της κατ’ άρθρο 11 παρ. 3 του Ν 2882/2001 βεβαιωτικής πράξης περί της αυτοδίκαιης (λόγω μη παρακατάθεσης της δικαστικώς προσδιορισθείσας το έτος 2003 προσωρινής τιμής μονάδας) άρσης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης.

Γνωμ/ση 455/2009 ΝΣΚ : «Αποδοχή ή μη αιτήματος Δήμου από το Δημόσιο για παραχώρηση ακινήτων προς αξιοποίησή τους για κοινωφελή σκοπό, κατόπιν έναρξης προκαταρκτικών ενεργειών αναγκαστικής απαλλοτρίωσής τους, προς εκμετάλλευση υποκειμένου λιγνιτικού κοιτάσματος από τη ΔΕΗ AE».

Δεν είναι δυνατή, κατ άρθρο 6 του Ν 994/1979, η παραχώρηση από το Δημόσιο στον αιτούντα Δήμο των διαθεσίμων οικοπέδων του οικισμού Ποντοκώμης (κυριότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), διότι επικείμενη αναγκαστική απαλλοτρίωση του οικισμού, αναιρεί τον κοινωφελή σκοπό για τον οποίο ζητείται η παραχώρηση.

Γνωμ/ση 141/2008 ΝΣΚ : «Αύξηση ή μη του προϋπολογισμού στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προς καταβολή της διαφοράς μεταξύ προσωρινής και οριστικής αποζημίωσης αναγκαστικώς απαλλοτριωθέντων ακινήτων».

Στην περίπτωση που έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, πρέπει να δοθεί σύμφωνη γνώμη ώστε να εγγραφεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων η προταθείσα αύξηση του προϋπολογισμού, η οποία αφορά σε επί πλέον αποζημιώσεις αναγκαστικώς απαλλοτριωθέντων ακινήτων, καθορισθείσες οριστικώς με απόφαση Εφετείου, πριν την έκδοση της απόφασης του Αρείου Πάγου επί της αίτησης αναίρεσης του Ελληνικού Δημοσίου κατ’ αυτής.

Γνωμ/ση 26/2007 ΝΣΚ : «Αναγκαστική απαλλοτρίωση δημοτικής δασικής έκτασης για την εγκατάσταση σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».

Η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 117 του Συντάγματος δεν κωλύει το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας να κηρύξει την αναγκαστική απαλλοτρίωση δημοτικής δασικής έκτασης υπέρ του Δημοσίου και με δαπάνες του ιδιώτη υπέρ του οποίου θα εκδοθεί άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην εν λόγω δημοτική έκταση. (πλειοψ.)

Γνωμ/ση 130/2007 ΝΣΚ : «Αναγκαστική απαλλοτρίωση από το Δήμο Καλαμαριάς, για πολιτιστικούς σκοπούς, διατηρητέου ακινήτου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως έργο τέχνης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 1469/1950».

Είναι δυνατή η αναγκαστική απαλλοτρίωση για πολιτιστικούς σκοπούς (Ιστορικό Αρχείο Προσφύγων) από το Δήμο Καλαμαριάς ακινήτου (διατηρητέου) που έχει χαρακτηριστεί ως έργο τέχνης (Ν 1469/1950), αφού η λειτουργία χώρου πολιτιστικών δραστηριοτήτων ανήκει στις αρμοδιότητες του Δήμου και ως τέτοια μπορεί να αποτελέσει λόγο απαλλοτρίωσης του εν λόγω ακινήτου, ο χώρος του οποίου έχει ήδη καθοριστεί ως χώρος πολιτιστικών δραστηριοτήτων με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου του ιδίου Δήμου. Εξυπακούεται, ότι κάθε τυχόν εργασία, επέμβαση ή αλλαγή χρήσης του διατηρητέου ακινήτου, που θα γίνει σε περίπτωση ολοκλήρωσης της απαλλοτρίωσης και υλοποίησης της δημιουργίας και λειτουργίας του πολιτιστικού κέντρου, θα πρέπει να μη βλάπτει το προστατευόμενο ακίνητο, και να εγκρίνεται προηγουμένως από τον Υπουργό Πολιτισμού (άρθρο 10 του Ν 3028/2002).

Γνωμ/ση 315/2005 ΝΣΚ : «Απαλλοτρίωση ακινήτου υπέρ του Δημοσίου με δαπάνες ΤΕΘΑ μόνο για κάλυψη στρατιωτικών αναγκών».

Δεν είναι δυνατή, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί ΤΕΘΑ, η απαλλοτρίωση παρακειμένου οικοπέδου σε κτίριο μνημειακού χαρακτήρα, όπου στεγάζεται στρατιωτικό μουσείο.

Γνωμ/ση 536/2002 ΝΣΚ : «Κώδικας Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων. Εφαρμογή των προϋποθέσεων κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, προκειμένου για απαλλοτριώσεις που κηρύσσονται υπέρ πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ΟΤΑ».

Οι παράγραφοι 1 έως και 5 του άρθρου 3 και η παράγραφος 7 του ίδιου άρθρου του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων (Ν 2882/2001), που αναφέρονται στις προϋποθέσεις κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης, εφαρμόζονται προκειμένου περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων υπέρ πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ΟΤΑ.

Γνωμ/ση 224/2001 ΝΣΚ : «Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Αρμόδια όργανα για την κήρυξη απαλλοτρίωσης για ίδρυση επαρχιακών βιομηχανιών».

Οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων για την ίδρυση ή επέκταση επαρχιακών βιομηχανιών που προβλέπονται από το άρθρο 10 του ΝΔ 2176/1952 κηρύσσονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ΝΔ 797/1971, από δε της 6-5-2001, ημερομηνίας εφαρμογής του νέου Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (άρθρο δεύτερο Ν 2882/2001) με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας του απαλλοτριουμένου ακινήτου.

Γνωμ/ση 298/2001 ΝΣΚ : «Δάση. Απαλλοτρίωση. Χαρακτηρισμός. Εφαρμογή του άρθρου 14 Ν 998/79».

Ο αρμόδιος κατά τόπο δασάρχης, δεν έχει υποχρέωση, κατ αίτηση οποιουδήποτε ενδιαφερομένου, να προβεί στον, κατ άρθρο 14 του Ν 998/79, χαρακτηρισμό της περιγραφομένης στο ιστορικό εκτάσεως.

Γνωμ/ση 412/2001 ΝΣΚ : «Απαλλοτρίωση. Κρίσιμα στοιχεία για τον προσδιορισμό της απομένουσας έκτασης ενός μερικώς απαλλοτριούμενου ακινήτου και λήψη μέτρων για την προστασία των νόμιμων συμφερόντων του Δημοσίου».

α) Το Δημόσιο υποχρεούται να αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη ενός μερικώς αναγκαστικώς απαλλοτριούμενου ακινήτου για τη μείωση της αξίας την οποία υφίσταται το απομένον τμήμα, σύμφωνα με τις παραδοχές των οικείων δικαστικών αποφάσεων και όχι τις εκ των υστέρων συνταγείσες βεβαιώσεις του μηχανικού που συνέταξε τους πίνακες κτηματογράφησης. β) Για την προστασία των νομίμων συμφερόντων του Δημοσίου σε περίπτωση προσκόμισης από τον ιδιοκτήτη ανακριβών στοιχείων, εφαρμογή έχουν τα άρθρα 904 επ. του ΑΚ και αν αυτό έγινε σε γνώση του ενδιαφερομένου, τα άρθρα 205 του Κωδ.Πολ.Δικ., 386 του Ποιν.Κώδικα, σε συνδυασμό με το άρθρο 1 του Ν 1608/50, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 4 παρ.3 περ.α του Ν 2408/96 και 914 του ΑΚ.

Γνωμ/ση 538/2001 ΝΣΚ : «Αρχαιολογικοί χώροι. Απαλλοτρίωση ή απευθείας αγορά ακινήτου».

Το ΥΠΠΟ, ενόψει αναδείξεως, προβολής και βελτιώσεως του σημαντικότατου αρχαιολογικού χώρου της αρχαίας Ολυμπίας, δύναται να απαλλοτριώσει ή να αγοράσει απευθείας το αναφερόμενο στο ερώτημα ακίνητο, που βρίσκεται στη ζώνη Α απολύτου προστασίας του εν λόγω αρχαιολογικού χώρου, προκειμένου να διαμορφώσει χώρο αποβιβάσεως και εγκαταστάσεις εξυπηρετήσεως των επισκεπτών αυτού. Ολες οι εργασίες που πρόκειται να εκτελεστούν, για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού, είναι επιτρεπτές διότι αποβλέπουν στην διαμόρφωση, ανάδειξη και προβολή του άνω αρχαιολογικού χώρου, εμπίπτουν στην εξαίρεση που προβλέπει η υπουργική απόφαση καθορισμού ζωνών προστασίας αυτού και τέλος αποβλέπουν σε δημιουργία χρήσεων (χώρος υγιεινής, πωλητήριο) που προσιδιάζουν σε αρχαιολογικό χώρο και συντελούν στην βελτίωση και σωστή λειτουργία αυτού.

Γνωμ/ση 605/2001 ΝΣΚ : «Αναγκαστική απαλλοτρίωση δασικών εκτάσεων. Κατάτμηση. Αρμοδιότητα».

Οι διατάξεις του Ν 2882/2001 που αφορούν την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως δασών και δασικών εκτάσεων ελέγχονται, πάντοτε, κατά την συνταγματική τους νομιμότητα, στο πλαίσιο των διατάξεων των άρθρων 24 παρ.1 και 117 παρ.3 και 4 του Συντάγματος, και συμπληρώνονται, ως προς το ζήτημα της κατατμήσεως των, ως άνω, εκτάσεων που τυχόν συνεπάγεται η αναγκαστική αυτών απαλλοτρίωση, από τις διατηρούμενες σε ισχύ διατάξεις του άρθρου 60 του ΝΔ 86/1969.

Γνωμ/ση 103/2000 ΝΣΚ : «Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Δυνατότητα κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως για δημόσια ωφέλεια ακινήτων για την οποία το Σ.τ.Ε. είχε ακυρώσει τη σιωπηρή άρνηση της Διοικήσεως για αποχαρακτηρισμό τους».

Ακύρωση σιωπηρής άρνησης Διοίκησης για αποχαρακτηρισμό ιδιοκτησιών ως αθλητικών χώρων. Η Διοίκηση μπορεί να προβεί, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, σε αναγκαστική απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια ακινήτων εκ των άνω που είναι αναγκαία για την υλοποίηση της ωφελείας αυτής (κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων). Η αιτιολογία για την κήρυξη τοιαύτης απαλλοτριώσεως πρέπει να είναι ειδική και πλήρης και να αποδεικνύεται από αυτή η πραγματική πρόθεση και δυνατότητα της Διοίκησης για τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης αυτής.

 

Γνωμ/ση 165/2000 ΝΣΚ : «Δημόσια κτήματα. Δημόσιον κτήμα κοινόχρηστον ή ιδιωτικού δικαίου η ζώνη παραλίας καθ ό τμήμα περιλαμβάνει (και) παλαιόν αιγιαλόν».

1. α) Η δημιουργία και ο καθορισμός οριογραμμής νέου αιγιαλού, μεταφέρει τον έως τότε αιγιαλόν (ήδη παλαιόν) από την κατηγορίαν των δημοσίου δικαίου-κοινοχρήστων εις την ιδιωτικού δικαίου περιουσίαν του Δημοσίου. β) Η περίληψις ακινήτων εις την ζώνην της παραλίας, συνεπάγεται την απαλλοτρίωσιν αυτών περί της οποίας τηρούνται τα κατά τον νόμον, εφόσον βεβαίως πρόκειται περί ιδιωτικού κτήματος και όχι, εφόσον πρόκειται περί δημοσίων εκτάσεων και δη παλαιού αιγιαλού άχρι τούδε κοινοχρήστου, ως εν προκειμένω. 2. Εφ όσον ο παλαιός αιγιαλός έχει οριστικώς καθορισθεί υπό την πρότερον ιδιότητά του του αιγιαλού ήτοι (άρθρο 4 ΑΝ 2344/1940) δημοσίου κτήματος-κοινοχρήστου, περιλαμβάνεται δε ήδη στην παραλία μετά τήρησιν της νομίμου διαδικασίας και δη δια μιας πράξεως καθορισμού αμφοτέρων, μεταφέρεται εκ του λόγου τούτου αμέσως από την ιδιωτικού δικαίου, -μόνον θεωρητικώς ισχύσασαν-, στην κατηγορίαν της δημοσίου δικαίου κτήσεως, κοινοχρήστου, άνευ απαλλοτριώσεως, αναγκαιούσης (όμως) δια τις εις την ζώνη παραλίας περιλαμβανομένας ιδιωτικάς κτήσεις.

 

Γνωμ/ση 371/2000 ΝΣΚ : «Δάση. Αναγκαστική απαλλοτρίωση υπέρ Ο.Τ.Α.»

Δεν επιτρέπεται η αναγκαστική απαλλοτρίωση δασών και δασικών εκτάσεων υπέρ Ο.Τ.Α. α και β βαθμού.