Κτηματογραφήσεις - Κτηματολογικοί Πίνακες - Διαγράμματα
Γνωμ/ση 94/2014 ΝΣΚ : «Απαλλοτριώσεις κατά τον Μεταλλευτικό Κώδικα – Αρμοδιότητα διόρθωσης κτηματολογικών στοιχείων – Χαρακτηρισμός αγροτεμαχίου ως ποτιστικού».
Ο χαρακτηρισμός αγροτικού ακινήτου ως ποτιστικού ή ξηρικού ανάγεται στη σφαίρα της ουσιαστικής αρμοδιότητας της Διοίκησης και εν προκειμένω του αρμοδίου Επιθεωρητή Μεταλλείων, μετ’ εκτίμηση των πραγμάτων, με βάση και τα διδάγματα της κοινής πείρας και τη συναλλακτική πρακτική [ύπαρξη ή μη εγκαταστάσεων υδροληψίας (γεώτρηση ή πηγάδι), ατομικών ή ομαδικών ηλεκτροδοτούμενων υδροληψιών ή άλλων πηγών νόμιμης άντλησης και μεταφοράς ύδατος και η διατοπική σχέση του αγροτεμαχίου προς τις εγκαταστάσεις ή πηγές], χωρίς ο χαρακτηρισμός αυτός να είναι δεσμευτικός, υπό την έννοια ότι μπορεί να αμφισβητηθεί από τους διαδίκους και υπόκειται σε δικαστικό έλεγχο στα πλαίσια του δικαστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης και της διαδικασίας αναγνώρισης των δικαιούχων [βλ. άρθρα 13-25 και 26-27, αντίστοιχα, του δια του άρθρου πρώτου του ν. 2882/2001 κυρωθέντος Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (Κ.Α.Α.Α.), που εφαρμόζονται στις απαλλοτριώσεις του Μεταλλευτικού Κώδικα κατά παραπομπή του άρθρου 138 τούτου και του άρθρου 29 παρ.8 και 9 του Κ.Α.Α.Α.]. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 34/2013 ΝΣΚ : «Απαλλοτριώσεις – Ειδική διαδικασία Μεταλλευτικού Κώδικα – Τρόπος καταγραφής των δένδρων στους κτηματολογικούς πίνακες – Αρμοδιότητα Επιθεωρητή Μεταλλείων για τον έλεγχο και τη διόρθωσή τους».
Κατά το στάδιο πριν την κήρυξη των απαλλοτριώσεων κατά την ειδική διαδικασία του Μεταλλευτικού Κώδικα, στο πλαίσιο της κατ’ άρθρον 133 παρ. 3 Μ.Κ. ασκουμένης αρμοδιότητας του Επιθεωρητή Μεταλλείων για τον έλεγχο και τη διόρθωση του κτηματολογικού πίνακα, δεν εμπίπτει ο τρόπος καταγραφής των δένδρων (ανά στρέμμα φυτείας ή αριθμητικά κατ’ είδος), ανεξαρτήτως του ουσιαστικού ζητήματος αν ο τρόπος αυτός καταγραφής συνιστά κύριο προσδιοριστικό στοιχείο των υφιστάμενων επί των προς απαλλοτρίωση αγροτικών ακινήτων καλλιεργειών, σύμφωνα με το άρθρο 131 παρ. 2 Μ.Κ., εν αμφισβητήσει του οποίου, η επίλυσή του καταλείπεται στη διοικητική διαδικασία του άρθρου 16 παρ. 1-4 ΚΑΑΑ και εν τέλει σ’ αυτήν του δικαστικού προσδιορισμού της αποζημίωσης και της αναγνώρισης των δικαιούχων της απαλλοτρίωσης κατά τις διατάξεις του ΚΑΑΑ, χωρίς σε κάθε περίπτωση να θίγεται εκ του λόγου τούτου το κύρος της απαλλοτρίωσης. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 353/2012 ΝΣΚ : «Διόρθωση κτηματολογικού διαγράμματος και κτηματολογικού πίνακα σε απαλλοτριώσεις που κηρύσσονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Μεταλλευτικού Κώδικα».
Η γνωμοδότηση πραγματεύεται ζητήματα που ανακύπτουν σε περίπτωση απαλλοτριώσεως που κηρύσσεται σύμφωνα με τον Μεταλλευτικό Κώδικα και ειδικότερα ότι η προβλεπομένη στο άρθρο 133 του Μ.Κ. διαδικασία δεν εξομοιώνεται ούτε υποκαθιστά τη διαδικασία του άρθρου 3 παρ.2 εδ.γ’ του Ν. 2882/2001 και συνακολούθως, τηρουμένης υποχρεωτικώς της διαδικασίας του άρθρου 133 του Μ.Κ., δεν μπορεί να γίνει λόγος για εφαρμογή του άρθρου 16 παρ.5 του Ν. 2882/2001. Στις ίδιες απαλλοτριώσεις, κατά ρητή πρόβλεψη της παρ.9 του άρθρου 29 του Ν. 2882/2001, εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις των παρ.1-4 του άρθρου 16 του Ν. 2882/2001, η δε τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 133 του Μ.Κ. δεν αναιρεί την εφαρμογή τους. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 94/2011 ΝΣΚ : «Διόρθωση κτηματολογικών στοιχείων συντελεσμένης αναγκαστικής απαλλοτριώσεως».
Η αρμόδια υπηρεσία δεν δύναται να διορθώνει τα κτηματολογικά στοιχεία μετά τη συντέλεση της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως, εκτός της περιπτώσεως της καταθέσεως αιτήσεως του εικαζόμενου δικαιούχου μέσα σε ένα μήνα από την έγγραφη πρόσκληση αυτού να παραδώσει το απαλλοτρωθέν ακίνητο ελεύθερο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει προηγηθεί δικαστική απόφαση αναγνώρισης δικαιούχων, διαφορετικά κάθε αμφισβήτηση για την ακρίβεια ή την πληρότητα των κτηματολογικών στοιχείων θα επιλύεται κατά την δίκη για την αναγνώριση των δικαιούχων της αποζημίωσης. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 67/2008 ΝΣΚ : «Ακαδημία Αθηνών – Αναγκαστική απαλλοτρίωση – Θεώρηση κτηματολογικού διαγράμματος και κτηματολογικού πίνακα – Αρμοδιότητα».
1) Η Ακαδημία Αθηνών, ως Ν.Π.Δ.Δ. της καθ’ ύλην αυτοδιοικήσεως, υπέρ της οποίας προβλέφθηκε με το άρθρο 20 του Ν 3577/2007 η κατά τις διατάξεις του Κ.Α.Α.Α. αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων για την εκπλήρωση του σκοπού της στο χώρο των επιστημών, των γραμμάτων και των τεχνών και για την εξασφάλιση των όρων για την διεξαγωγή του έργου της, με αποζημίωση που καταβάλλεται από την ίδια, είναι αρμόδια να προτείνει προς την Κτηματική Υπηρεσία με τα εκ του ιδρυτικού νόμου όργανά της την αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτου, προσδιορίζοντας ειδικότερα τον κατά την πιο πάνω διάταξη σκοπό της δημόσιας ωφέλειας για την εκπλήρωση του οποίου θα κηρυχθεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση, καθώς και να διεξάγει δια των υπηρεσιών της, τις εκ του άρθρου 3 του Κ.Α.Α.Α. προπαρασκευαστικές ενέργειες που αποτελούν εκ του νόμου προϋποθέσεις για την κήρυξη της απαλλοτριώσεως, η τήρηση των οποίων θα προκύπτει από τον φάκελο που θα υποβληθεί με την πρόταση προς την Κτηματική Υπηρεσία, που εκ του νόμου είναι αρμόδια να εισηγηθεί την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτριώσεως προς τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. 2) Η Διευθύνουσα Υπηρεσία της Ακαδημίας Αθηνών είναι αρμόδια και για την θεώρηση δια του Προϊσταμένου της, του νομοτύπου της συντάξεως του κτηματολογικού διαγράμματος και πίνακα που συντάχθηκε κατ’ ανάθεση από ιδιώτη μηχανικό για την εν λόγω απαλλοτρίωση.
Γνωμ/ση 98/2002 ΝΣΚ : «Απαλλοτριώσεις για Ολυμπιακά Εργα. Κτηματογράφηση μετά την έναρξη ισχύος Ν 2882/2001. Διορισμός μηχανικών».
Οι κτηματογραφήσεις που ολοκληρώθηκαν ή άρχισαν πριν την έναρξη ισχύος του Ν 2882/2001 μπορούν να ολοκληρωθούν και να υποβληθούν στο Δικαστήριο μετά την έναρξη ισχύος του Κώδικα Απαλλοτριώσεων. Οι αποφάσεις διορισμού μηχανικών πρέπει να ανακληθούν, εφόσον οι μηχανικοί δεν άρχισαν την κτηματογράφηση πριν την έναρξη ισχύος του Ν 2882/2001. Στις κατεπείγουσες απαλλοτριώσεις, μετά την έναρξη των απαλλοτριώσεων, η εκτίμηση της αξίας των απαλλοτριουμένων γίνεται από την Επιτροπή του άρθρου 15. (ομόφωνα) Στις απαλλοτριώσεις που κηρύσσονται με τον Ν 2730/1999 δεν απαιτείται ανακοίνωση της Υπηρεσίας. (πλειοψ.)
Γνωμ/ση 208/2001 ΝΣΚ : «Ακίνητα. Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Επίταξη. Κτηματογράφηση».
α) Η επιτροπή προεκτίμησης ζημιών λόγω επίταξης προεκτιμά την ζημία που προκαλείται από την στέρηση της χρήσης των επιταχθέντων ακινήτων ή από την καταστροφή των επικειμένων. β) Ο κτηματογράφος μηχανικός που διενεργεί την κτηματογράφηση κατ άρθρο 24 ΝΔ 797/71, πρέπει να αναγράφει στα στοιχεία της κτηματογράφησης τόσο τα επικείμενα που αναφέρονται στα κτηματολογικά στοιχεία κήρυξης της απαλλοτρίωσης όσο και αυτά που αναφέρονται στο πρακτικό της επιτροπής της επίταξης, έστω και αν δεν διαπιστώνεται από αυτόν η ύπαρξή τους λόγω της έναρξης των εργασιών εκτέλεσης του έργου.
Γνωμ/ση 481/2001 ΝΣΚ : «Δημόσια έργα. Διόρθωση κτηματολογικών στοιχείων απαλλοτρίωσης, προς κατασκευή Ολυμπιακού Έργου».
Εφόσον γίνεται απαλλοτρίωση για την κατασκευή έργου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και έχει συντάξει τα κτηματολογικά στοιχεία η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, πρέπει να αναλάβει η ίδια την διόρθωσή των.
Γνωμ/ση 137/2000 ΝΣΚ : «Ένοπλες Δυνάμεις. Αναγκαστική απαλλοτρίωση. Χορήγηση αντιγράφων κτηματολογικών διαγραμμάτων».
Το ΤΕΘΑ υποχρεούται να χορηγήσει αντίγραφα κτηματολογικών διαγραμμάτων που συνοδεύουν το υπ αριθ.971.120/24-11-30 Δ/γμα Υπουργείου Στρατιωτικών "Περί αναγκαστικής απαλλοτριώσεως χώρων δια στρατιωτικές ανάγκες στο Γουδί".