Απευθείας αναθέσεις παροχής υπηρεσιών
Γνωμ/ση 63/2014 ΝΣΚ : “Δυνατότητα σύναψης σύμβασης απευθείας ανάθεσης με πλοιοκτήτη που πληροί τις προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις, για χρονικό διάστημα μικρότερο του προβλεπόμενου στο άρθρο όγδοο, παρ.9 του ν. 2932/2001”.
Δεν αποκλείεται η σύναψη σύμβασης απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για μικρότερο του προβλεπομένου, χρονικό διάστημα, εφόσον, κατά την αιτιολογημένη ουσιαστική κρίση της Διοίκησης, συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 135/2013 ΝΣΚ : “Απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών εκ μέρους του Πρωθυπουργού – Σύναψη σύμβασης – Εφαρμογή περιορισμών της ΠΥΣ 33/2006”.
α) Η σύμβαση παροχής υπηρεσιών, που ανατίθεται απευθείας από τον Πρωθυπουργό, με τις διατάξεις του άρθρου έβδομου του Ν. 3839/2010, μπορεί να συνάπτεται και με την κοινοποίηση της απόφασης ανάθεσης προς τον πάροχο των υπηρεσιών και την γραπτή εκ μέρους του αποδοχή, που παρέχεται με χωριστό έγγραφο. β) Στην περίπτωση αυτή δεν τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη της παρ.20α του άρθρου ένατου του Ν. 4057/2012, κατά την οποία απαιτείται η έγκριση Επιτροπής Υπουργών για την κατ’ εξαίρεση πρόσληψη προσωπικού του δημόσιου τομέα, σύμφωνα με τις διατάξεις της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 185/2013 ΝΣΚ : “Συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που ανατέθηκαν απευθείας – Δυνατότητα παράτασης αυτών μετά τη λήξη τους, κατ’ επίκληση όρων των αποφάσεων έγκρισης της απευθείας ανάθεσης”.
Δεν είναι νόμιμη η παράταση συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ετήσιας διάρκειας οι οποίες ανατέθηκαν απευθείας και έχουν ήδη λήξει, κατ’ επίκληση όρου περί δυνατότητας ετήσιας παράτασης που περιέχεται στις σχετικές αποφάσεις έγκρισης της απευθείας ανάθεσης. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 247/2013 ΝΣΚ : “ΙΚΑ-ΕΤΑΜ - 1) Νομιμότητα έγκρισης επιπλέον δαπάνης με απευθείας ανάθεση για εργασίες μη προβλεπόμενες στη σύμβαση. 2) Προϋποθέσεις για αποζημίωση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, εξ αιτίας καθυστερήσεων με υπαιτιότητα του αναδόχου”.
1α) Δεν είναι νόμιμη η απευθείας ανάθεση της κατασκευής των εργασιών, διότι δεν συντρέχει το στοιχείο των απροβλέπτων περιστάσεων, εκ των οποίων πρέπει κατά νόμον να έχει προκύψει η αναγκαιότητα κατασκευής των συμπληρωματικών εργασιών. 1β) Δεν είναι νόμιμη η κάλυψη της δαπάνης των εργασιών αυτών με τα ποσά των «απροβλέπτων», διότι ελλείπουν οι απαιτούμενες εκ του νόμου προϋποθέσεις και ιδίως το στοιχείο του απροβλέπτου γεγονότος, καθ’ όσον ο ανάδοχος ήδη προ της υποβολής της προσφοράς του, είχε πλήρη γνώση ότι προαπαιτούνται οι επιπλέον εργασίες. 2) Εφ’ όσον ο ανάδοχος καταστεί υπερήμερος περί την έγκαιρη εκτέλεση του έργου και κηρυχθεί έκπτωτος από την εργολαβία, θα επέλθουν αθροιστικώς οι έννομες συνέπειες της παραγράφου 10 του άρθρου 61 του ν. 3669/2008.
Γνωμ/ση 358/2013 ΝΣΚ : “Απαγόρευση ή μη απ’ ευθείας ανάθεσης υπηρεσιών συντήρησης, σύμφωνα με προβλεπόμενο όρο στην αρχική σύμβαση παραληφθέντος έργου από τη Διοίκηση – Υπαγωγή του αναδόχου της αρχικής σύμβασης στη διαδικασία εξυγίανσης των άρθρων 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα”.
Δεν απαγορεύεται σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ.2 του Π.Δ/τος 60/2007, η σύναψη δημόσιας σύμβασης παροχής υπηρεσιών εκ του γεγονότος και μόνο, ότι ο οικονομικός φορέας με τον οποίο πρόκειται να συναφθεί η σύμβαση έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή του στη διαδικασία εξυγίανσης, που προβλέπεται στα άρθρα 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 12 του Ν. 4013/2011, εκτός αν στην αίτηση για την υπαγωγή του στη διαδικασία της εξυγίανσης, ο οικονομικός φορέας έχει συμπεριλάβει και αίτημα για την κήρυξή του σε κατάσταση πτώχευσης. (πλειοψ)
Γνωμ/ση 515/2012 ΝΣΚ : “Υλοποίηση του σκοπού της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Marketing Greece Ανώνυμη Εταιρεία Προώθησης και Ανάπτυξης του Τουρισμού» -Απευθείας ανάθεση σ’ αυτήν παροχής υπηρεσιών με σύμβαση”.
Δεν είναι επιτρεπτή η μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία «Marketing Greece Ανώνυμη Εταιρεία Προώθησης και Ανάπτυξης του Τουρισμού» σύναψη δημόσιας σύμβασης παροχής υπηρεσιών με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς να προηγείται η δημοσίευση σχετικής προκήρυξης, της οποίας η χρονική διάρκεια θα είναι πέντε έτη, η δε ετήσια δαπάνη θα ανέρχεται στο ποσό του 1.600.000 ευρώ, καθόσον δεν συντρέχουν οι περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις στο άρθρο 25 παρ.1 του Π.Δ. 60/2007. (ομοφ.)
Γνωμ/ση 17/2010 ΝΣΚ : “Πυροσβεστικό Σώμα – Σύναψη συμβάσεως με απευθείας ανάθεση – Προϋποθέσεις”.
Η εξαιτίας της δικαστικής εμπλοκής μη έγκαιρη περαίωση του σχετικώς διενεργηθέντος διαγωνισμού, συνιστά εξαιρετική περίσταση δυνάμενη να δικαιολογήσει την απευθείας ανάθεση σε επιχείρηση της τεχνικής υποστήριξης των Ε/Π του Πυροσβεστικού Σώματος με Υπουργική Απόφαση, η οποία θα έχει έρεισμα είτε στην παρ.12 του άρθρου 25 του Ν 2800/2000 μόνον, εφόσον και καθόσον δεν έχει ολοκληρωθεί η οργάνωση και λειτουργία της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (Υ.Ε.Μ.Π.Σ.), είτε με τις διατάξεις των άρθρων 25 περ.1γ του ΠΔ 60/2007 και 22 του ΠΔ 118/2007 μέχρι την οριστική κατάληξη των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών για την τεχνική και εφοδιαστική υποστήριξη των Ε/Π από τον ανάδοχο που θα προκύψει.
Γνωμ/ση 18/2010 ΝΣΚ : “Διοργάνωση εκδηλώσεων στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Τηλεπικοινωνιών και Κοινωνίας της Πληροφορίας – Νομιμότητα σύναψης σύμβασης παροχής υπηρεσιών με απευθείας ανάθεση”.
Καταστρατηγείται η διάταξη της παρ.1 του άρθρου 83 του Ν 2362/1995, όταν αντί να τηρείται η διαδικασία διαγωνισμού, γίνεται κατάτμηση των προς εκτέλεση εργασιών σε επιμέρους τμήματα και χωριστή ανάθεσή τους, ώστε κάθε σύμβαση να μην υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ. (πλειοψ.)
Γνωμ/ση 193/2010 ΝΣΚ : “Ελληνική Αστυνομία – Δυνατότητα απευθείας ανάθεσης του έργου παροχής υπηρεσιών της διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης των ελικοπτέρων σε ιδιωτική επιχείρηση – Προϋποθέσεις – Κατεπείγουσα έκτακτη ανάγκη”.
Δύναται να ανατεθεί, με απευθείας ανάθεση, η διοικητική και τεχνική υποστήριξη (συντήρηση) των ελικοπτέρων της Ελληνικής Αστυνομίας σε ιδιωτική επιχείρηση, ασχέτως εάν αυτή συμμετέχει σε προηγούμενη διαδικασία διαπραγμάτευσης, για λόγους έκτακτης και φανερά κατεπείγουσας ανάγκης, οφειλόμενης σε απρόβλεπτα γεγονότα, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 83 παρ. 3 περίπτ. δ΄ του Ν 2362/1995 και του άρθρου 25 περίπτ. 1γ΄ του Π.Δ. 60/2007.
Γνωμ/ση 233/2009 ΝΣΚ : “Ευρωπαϊκή Κοινότητα – Κοινή Αλιευτική Πολιτική – Εθνικό Πρόγραμμα Συλλογής Αλιευτικών Δεδομένων 2009 – Δυνατότητα απ’ ευθείας ανάθεσης του έργου, στα πλαίσια της υπάρχουσας νομοθεσίας, σε ερευνητικούς και επιστημονικούς φορείς”.
Συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 16 εδ. στ΄ της Οδηγίας 2004/18, δεδομένου ότι το Εθνικό Πρόγραμμα Συλλογής Αλιευτικών Δεδομένων 2009-2010, αφορά αναμφίβολα την έρευνα και την ανάπτυξη, δεδομένου ότι η συλλογή, διαχείριση και αξιοποίηση των αλιευτικών δεδομένων, συμβάλλει στην περαιτέρω επεξεργασία της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής στην αντιμετώπιση των ανακυπτόντων προβλημάτων και στη χάραξη νέων στόχων που στηρίζονται στα συλλεγέντα δεδομένα. Κατά συνέπεια, δεν εμπίπτει, ως δημόσια σύμβαση υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης, στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2004/18, πολύ περισσότερο που τα αποτελέσματα/προϊόντα του προγράμματος αυτού θα χρησιμοποιηθούν από πολλούς φορείς και η χρηματοδότησή του δεν βαρύνει αποκλειστικά την αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) αλλά συγχρηματοδοτείται από την ΕΕ κατά 50% (DG XIV) και άρα, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο απ’ ευθείας ανάθεσης σε ερευνητικούς και επιστημονικούς φορείς.
Γνωμ/ση 77/2008 ΝΣΚ : “Απευθείας ανάθεση κατόπιν διαπραγμάτευσης για την παραγωγή ενός (1) ντοκιμαντέρ”.
Είναι νόμιμη, βάσει του άρθρου 83 παρ.3 περ.β’ Ν 2362/1995, λόγω ύπαρξης καλλιτεχνικών λόγων, η απευθείας ανάθεση από την Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης για την παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ για την ανάδειξη της Ιστορίας, του Πολιτισμού, καθώς και της γεωφυσικής ποικιλίας εθνικής σημασίας περιοχών της χώρας, με σκοπό την προβολή του σε ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς της αλλοδαπής ή της ημεδαπής.