4η Εβδομάδα Ιουλίου 2025
Απάντηση σε ερώτημα συνδρομητή
ΘΕΜΑ : Υποχρέωση ανάρτησης των τευχών δημοπράτησης
Ερώτηση :
Θέλω να σε ρωτήσω, έχω να βγάλω στο ΕΣΗΔΗΣ έναν διαγωνισμό άνω των ορίων.
Πρέπει, σύμφωνα με το αρ. 70, παρ.4 ν 4412/16, να αναρτήσω τα τεύχη δημοπράτησης 15 μέρες πριν την έναρξη του διαγωνισμού??
Απάντηση:
Η απάντηση στο ερώτημά σας είναι ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ ΝΑΙ!
Το άρθρο 70 Ν. 4412/2016 τροποποιείται με το Άρθρο 21 Ν. 4782/2021 «Ενημέρωση των υποψηφίων και των προσφερόντων¨.
Στο άρθρο 70 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) προστίθεται παρ. 4 (ΣΣ : Η παρ.4 προστέθηκε με ισχύ ΑΠΟ την 1η.9.2021) και το άρθρο διαμορφώνεται ως εξής: «Η αναθέτουσα αρχή υποχρεούται, σε έργα με εκτιμώμενη αξία σύμβασης μεγαλύτερη του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, να αναρτά στην ιστοσελίδα της δεκαπέντε (15) τουλάχιστον ημέρες πριν από τη διενέργεια του διαγωνισμού, τη μελέτη κατασκευής του έργου, δύναται δε εντός της άνω προθεσμίας να αναρτά και τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού, με ταυτόχρονη αποστολή προκαταρκτικής ενημέρωσης στο ΚΗΜΔΗΣ.»
Επί της ρύθμισης:
Με την ρύθμιση , προστίθεται νέα παράγραφος 4 στο τέλος του άρθρου 70, με την οποία προβλέπεται υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους, για διάστημα τουλάχιστον δύο μηνών πριν από τη διενέργεια διαγωνισμού έργου, τη μελέτη κατασκευής του έργου , εφόσον η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης έργου είναι μεγαλύτερη του ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με τη ρύθμιση αυτή δίνεται η δυνατότητα στους υποψηφίους του διαγωνισμού να έχουν επαρκή χρόνο να μελετήσουν το έργο και να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχουν ή να διατυπώσουν πριν τη συμμετοχή τους τις απόψεις τους. Η ρύθμιση αυτή εναρμονίζεται με το γενικό πνεύμα αλλαγών που εισάγονται που καθιστούν τη μελέτη υποχρεωτική και μη δεκτική ουσιωδών αλλαγών κατ ά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου
Επισημαίνεται ότι το παρόν άρθρο αποτελεί ενωσιακό άρθρο που ενσωματώνει το άρθρο 55 της Οδηγίας και αφορά στην ενημέρωση των υποψηφίων και προσφερόντων επί αποφάσεων των αναθετουσών αρχών μετά την υποβολή των πρσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής.
Από την αιτιολογική έκθεση και πάντως χωρίς να προκύπτει από τη διατύπωση του άρθρου προκύπτει, ότι η προτεινόμενη, στοχεύει να παράσχει επαρκή χρόνο στους προσφέροντες / αιτούντες συμμετοχή να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία ή να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση, που θα έπρεπε να αποτελεί περισσότερο κατεύθυνση αναλόγως της πολυπλοκότητας του έργου και των περιστάσεων παρά υποχρέωση, εξασφάλισης επαρκούς δημοσιότητας ή και ωρίμανσης της σύμβασης έργου, δεν εντάσσεται κατά περιεχόμενο στο ορθό άρθρο. Ο στόχος αυτός θα εξυπηρετείτο καλύτερα αν η προτεινόμενη ρύθμιση εντασσόταν α) στα άρθρα 60 και 121 με την θέση ειδικής ελάχιστης προθεσμίας 60 ημερών για την υποβολή προσφοράς σε συμβάσεις έργου εκτιμώμενης αξίας άνω του 1.000.000 € , ενδεχομένως δε και με την υποχρέωση δημοσίευσης προκαταρκτικής προκήρυξης σύμφωνα με το άρθρο 62 για τις συμβάσεις άνω των ορίων, β) συσχετιζόταν παράλληλα με τα άρθρα 46 και 68 για την προκαταρκτική διαβούλευση των συμβάσεων με την αγορά (άρθρο 46) και για τη διαβούλευση επί των δημοσιευμένων εγγράφων σύμβασης έργων (άρθρο 68).
Γνώμη Α-45 ΕΑΔΗΣΥ επ΄αυτού :
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το ενδεχόμενο να συντρέχουν επείγουσες περιστάσεις δημοπράτησης που δεν επιτρέπουν την τήρηση της προθεσμίας αυτής.
Περαιτέρω εκτιμάται ότι θα ανακύψουν ερμηνευτικά ζητήματα και προβλήματα εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης , λόγω της ευρύτητας της έννοιας της « μελέτης κατασκευής του έργου ». Επισημαίνεται ότι δεν προβλέπεται σχετικός ορισμός στο άρθρο 2 παρ. 3, (προβλέπονται ορισμοί της μελέτης, της κύριας μελέτη, των υποστηρικτικών μελετών, καθώς της απλής και σύνθετης μελέτης). Προς σκοπό σαφήνειας της ρύθμισης και ασφάλειας.